Ürün Yapmak, Ürün Satmak ve Başarısızlığın Değeri | Benimle Oynar Mısın? 20

Avatar Oyuna Devam | 29 Mayıs 2024

Bölümler

Girişimcilik, Risk Alabilmek ve Liderlik | Benimle Oynar Mısın? 37

44:10

İYTE, Teknoparkİzmir, Bilim ve Tekonoloji | Benimle Oynar mısın? 36
İYTE, Teknoparkİzmir, Bilim ve Tekonoloji | Benimle Oynar mısın? ......

01:14:55

İnsan Kaynakları, Network ve Seri Girişimcilik | Benimle Oynar Mısın? 35
İnsan Kaynakları, Network ve Seri Girişimcilik | Benimle Oynar ......

01:05:22

İstanbul’dan Urla’ya SAP Danışmanlığı ve Hamburgerci Girişimi | Benimle Oynar Mısın? 34
İstanbul’dan Urla’ya SAP Danışmanlığı ve Hamburgerci......

01:04:14

Girişimcilik ve Yöneticilikte Felsefe | Benimle Oynar mısın? 33
Girişimcilik ve Yöneticilikte Felsefe | Benimle Oynar mısın? 33

56:33

Yazılım Camiasından, Urla Bağ Yoluna Bir Girişimcilik Hikâyesi | Benimle Oynar Mısın? 32
Yazılım Camiasından, Urla Bağ Yoluna Bir Girişimcilik Hikâyesi |......

29:32

Bankacılıktan Yazılıma: Kurum İçi Girişimcilik Hikâyesi | Benimle Oynar Mısın 31
Bankacılıktan Yazılıma: Kurum İçi Girişimcilik Hikâyesi | ......

31:06

Yapay Zekâ Startup’ı Kurmak ve Yatırım Süreçleri | Benimle Oynar Mısın? 30
Yapay Zekâ Startup’ı Kurmak ve Yatırım Süreçleri | Benimle......

49:42

Kariyer Gelişimi: Dünya Devi Şirketlerden Yapay Zekâ Girişimi Kuruculuğuna | Benimle Oynar Mısın? 29
Kariyer Gelişimi: Dünya Devi Şirketlerden Yapay Zekâ Girişimi ......

48:54

Farklı Yatırımcı Türleri ve Türkiye’de Yatırım Almak | Benimle Oynar Mısın? 28
Farklı Yatırımcı Türleri ve Türkiye’de Yatırım Almak | ......

28:11

Hata Yapabilme Lüksü, Şanslı Olmak ve Girişimcilik | Benimle Oynar Mısın? 27
Hata Yapabilme Lüksü, Şanslı Olmak ve Girişimcilik | Benimle ......

38:41

Ankara’dan Amsterdam’a Uzanan Bir Girişimcilik Hikâyesi | Benimle Oynar Mısın 26
Ankara’dan Amsterdam’a Uzanan Bir Girişimcilik Hikâyesi ......

29:59

Artırılmış / Sanal Gerçeklik Teknolojilerinin Günümüzdeki Uygulamaları | Benimle Oynar Mısın? 25
Artırılmış / Sanal Gerçeklik Teknolojilerinin Günümüzdeki ......

25:18

Yapay Zekâ Yanılgıları ve Gelecekteki Uygulamalarına Dair Öngörüler | Benimle Oynar Mısın? 24
Yapay Zekâ Yanılgıları ve Gelecekteki Uygulamalarına Dair ......

25:41

Kurumsalda Yöneticilik, Girişimcilik ve Yaşam Dengesi | Benimle Oynar Mısın? 23
Kurumsalda Yöneticilik, Girişimcilik ve Yaşam Dengesi | Benimle ......

28:24

Teknopark ile ArGe Merkezi’nin Avantajları ve Farklı Yanları | Benimle Oynar Mısın? 21
Teknopark ile ArGe Merkezi’nin Avantajları ve Farklı Yanları ......

21:57

Ürün Yapmak, Ürün Satmak ve Başarısızlığın Değeri | Benimle Oynar Mısın? 20
Ürün Yapmak, Ürün Satmak ve Başarısızlığın Değeri | Benimle......

13:47

İşe Alım Süreçleri ve İK’da Yapay Zekâ Uygulamaları | Benimle Oynar Mısın? 19
İşe Alım Süreçleri ve İK’da Yapay Zekâ Uygulamaları | ......

20:36

Yeni Girişimciler İçin Farklı Şirket Yapıları ve Muhasebe Temelleri | Benimle Oynar Mısın? 18
Yeni Girişimciler İçin Farklı Şirket Yapıları ve Muhasebe ......

19:39

Yazılım Sektöründe İşe Alım Süreçleri | Benimle Oynar Mısın? 17
Yazılım Sektöründe İşe Alım Süreçleri | Benimle Oynar ......

25:21

Ekip Kurarken Dikkat Edilmesi Gerekenler ve Yazılımcılara Tavsiyeler | Benimle Oynar Mısın? 16
Ekip Kurarken Dikkat Edilmesi Gerekenler ve Yazılımcılara ......

17:19

Şirket Kültürü ve Şirket Yönetiminde Demokrasi | Benimle Oynar Mısın? 15
Şirket Kültürü ve Şirket Yönetiminde Demokrasi | Benimle Oynar ......

10:46

Kendi Yolunda Yürüme Sanatı | Benimle Oynar Mısın? 14 – Duran İnci
Kendi Yolunda Yürüme Sanatı | Benimle Oynar Mısın? 14 – ......

34:35

Girişimcilik Oyunundaki En Önemli 2 Arkadaşınız: Stres ve Doyumsuzluk | Benimle Oynar Mısın 13
Girişimcilik Oyunundaki En Önemli 2 Arkadaşınız: Stres ve ......

15:35

Yapay Zeka’nın İnsanlık İçin Artıları ve Eksileri | Benimle Oynar Mısın? 12
Yapay Zeka’nın İnsanlık İçin Artıları ve Eksileri | ......

04:27

Leke Games ile Oyun Sektörü, Publishing ve Doğru Ekibin Önemi | Benimle Oynar Mısın? 11
Leke Games ile Oyun Sektörü, Publishing ve Doğru Ekibin Önemi | ......

17:09

20 Yıllık Senior Developer’ın Google Deneyimi ve Kariyer Tavsiyeleri | Benimle Oynar Mısın? 10
20 Yıllık Senior Developer’ın Google Deneyimi ve Kariyer ......

15:49

Yazılım Dünyasında Yeni Kuşak Yazılımcılar | Benimle Oynar Mısın? 09
Yazılım Dünyasında Yeni Kuşak Yazılımcılar | Benimle Oynar ......

15:21

Sıfırdan yazılım ekibi kurarken yaşanan ikilemler | Benimle Oynar Mısın? 08
Sıfırdan yazılım ekibi kurarken yaşanan ikilemler | Benimle Oynar......

09:36

Freelancerlıktan Ajanslığa Geçiş | Benimle Oynar Mısın? 07
Freelancerlıktan Ajanslığa Geçiş | Benimle Oynar Mısın? 07

08:07

3 Kadın Mühendis Girişim Kurmak ve Z Kuşağı ile çalışmak | Benimle Oynar Mısın? 06
3 Kadın Mühendis Girişim Kurmak ve Z Kuşağı ile çalışmak | ......

08:04

Kurumsaldan Girişimciliğe ve Yazılımda Trendler | Benimle Oynar Mısın? 05
Kurumsaldan Girişimciliğe ve Yazılımda Trendler | Benimle Oynar ......

08:19

SaaS ürün satmak vs. proje bazlı yazılım geliştirmek | Benimle Oynar Mısın? 04
SaaS ürün satmak vs. proje bazlı yazılım geliştirmek | Benimle ......

07:49

Yazılım şirketi kurmak için çevre mühendisliğinden dijital pazarlamaya | Benimle Oynar Mısın? 03
Yazılım şirketi kurmak için çevre mühendisliğinden dijital ......

10:08

Remote çalışmanın şirket ve yönetim bakış açısından artıları ve eksileri | Benimle Oynar Mısın? 02
Remote çalışmanın şirket ve yönetim bakış açısından ......

11:46

Türk ve Yabancı Müşteri Farkları | Benimle Oynar Mısın? 01
Türk ve Yabancı Müşteri Farkları | Benimle Oynar Mısın? 01

10:15

lock_open

Ürün Yapmak, Ürün Satmak ve Başarısızlığın Değeri | Benimle Oynar Mısın? 20

Avatar Oyuna Devam | 29 Mayıs 2024



Intro

BREW, hiringcycle.ai ve beforesunset.ai şirketlerinin kurucu ortaklarından biri olan Gökçen Öğütçü ile girişimcilik oyununa girme süreçleri, ürün yapmak ve o ürünü satmak arasındaki farklar, ürün geliştirmenin farklı yolları ve girişimcilik oyununda "başarısızlığın değeri" üzerine keyifli bir sohbet ettik.

 

Girişimcilik oyununa girene kadar ne süreçlerden geçtiniz?

Ufuk Erdoğmuş (00:03)
Gökçen hoş geldin. bulduk. Valla bu bölümde girişimci şapkasıyla hikayenden biraz konuşmak istiyorum ve yöneticilik. Tamam. Çünkü kendim bir kariyerim var yazalım ondan sonra Brew işte Interactives o zaman Brew Interactives dedi mi?

Gökçen Öğütçü (00:16)
O zaman bunu intelektir. Sadece bunu demeyin.

Ufuk Erdoğmuş (00:18)
Sonra

iki tane ürün geliştirdiğiniz var onun dışında. Dolayısıyla güzel tecrübeli olduğunu düşünüyorum. Bir pandemi yaşadık. Az önce konuştuk, oraları da değiniriz. Pandemi döneminde ilginç deneyimler. Bir hikronik olarak gelirsek, bu ruveden öncesi neydi? Hangi noktada kendi işinizi kurmaya karar verdiniz? Oradan başlayalım istersen.

Gökçen Öğütçü (00:34)
Ben 98 senesinde başladım çalışmaya. Üniversite ile paralel götürmeye çalıştım daha doğrusu. Aynen, direkt yazdım. Ama o zaman web masterlık diye bir hadise vardı ya işte web sitesi tasarlıyorsun, kodunu yazıyorsun. IT support gibi, ITcisim böyle her şeye bakan insansın. Zaten İzmir'de FSnet de çalışmaya başladım. Telefonda destek vermişliğim de vardır. İnternet bağlantı problemlerine bolca. Ondan sonra hayat beni...

Ufuk Erdoğmuş (00:40)
Direkt yazılımcılığa mı başlamışlar?

IT support gibi.

Gökçen Öğütçü (01:01)
İstanbul'a götürdü, İstanbul'a çalışmaya başladım. Sabah gazetesinde çalıştım. Onların bir meşhur internet girişimleri vardı. Gençler bilmez, işte X'ir. Süper online 2000'ler vesaire. Orada çalışmaya başladım. Ondan sonra da tamamen yazılımcılığa evrildi. Ta ki 2009 senesine kadar böyle devam etti. 2009'da freelance olarak kendi başıma çalışmaya başladım.

Ufuk Erdoğmuş (01:23)
Maaşlı çalışmadan freelance'e geçiş o 2009'da freelance çok popülerdi değil şimdi.

Gökçen Öğütçü (01:27)
Evet,

2009'da oldu benim için. Herkesin bir sebebi oluyor, benim de bir sebebim oldu. Ve o geçişi yaptım. 2010'da da Brod'un resmi kuruluşunu yaptık, Ortağım Begüm'le birlikte.

Ufuk Erdoğmuş (01:37)
Zamanlamalarımız birebir aynı.

Gökçen Öğütçü (01:39)
Zamanlarımız denk geliyor seninle. Kariyerimizde. Hiç yoktu. Hiç düşünmüyordum açıkçası. şey... Yo, onda da yoktu aslında. Biz 90'ların meşhur batık ailelerinin çocuklarıyız. Ortağım da ben de. Yokluk da yok. Dolayısıyla hiçbir zaman girişimcilik açıkçası ben düşünmemiştim. Ama dediğim gibi herkesin bir sebebi oluyor. Benim de bir sebebim oldu. Kötü giden işlerdi açıkçası. Memnuniyetsizlikti. Mutsuzluktu çalıştığım yerde ve...

Ufuk Erdoğmuş (01:41)
Peki hep aklında var mıydı ya senin girişmici olup?

Ortağında mı vardı?

Duvar.

Gökçen Öğütçü (02:06)
bir noktada işte o benim için bir motivasyon kaynağına dönüştü.

Ufuk Erdoğmuş (02:09)
Çalıştığım

yerlerde memnun değilim, memnun olacağım ortamı kendim yaratayım bari gibi mi?

Gökçen Öğütçü (02:14)
Evet,

öyle denebilir yani.

Ufuk Erdoğmuş (02:19)
Patronlar benim istediğimi yapmıyor o zaman ben istediğim patron olayım.

Gökçen Öğütçü (02:22)
Şey

oluyor, o yaşlar öyle yaşlar ki herhalde benim için 20'lerin sonuydu galiba o yaşlar. Bir şekilde böyle bir becerin var. Bir şeyler yapmak, başarmak istiyorsun ama yapmak istediğin yerde yapamıyorsun ama enerjin de var. Dolayısıyla orada kırılım gerçekleşiyor ve kendi yoluma bakayım artık diyorsun. Benim sebebim açıkçası bu civarda.

Şirketin ilk zamanları ne zorluklar yaşadınız?

Ufuk Erdoğmuş (02:39)
İlk

başladığınızda böyle bir şirketi kurdunuz işte yazılım satmaya çalışıyorsunuz sonuçta hizmet satacaksınız.

Gökçen Öğütçü (02:44)
O

zaman işte web işlerinin şöyle başlıyor.

Ufuk Erdoğmuş (02:49)
risk var mıydı yani müşteri var mıydı nasıl ilk giriş çok zor oldu. bildiğim için. Freelance'den gelenlerle mi başladınız?

Gökçen Öğütçü (02:55)
Evet ilk

giriş çok zordu. Şöyle biz web sitesi yaparak başladık. Çünkü kendi etrafımızda ufak bir networkimiz vardı. Bu network sayesinde müşteri bulmaya ve onlara web sitesi yapmaya başladık. İlk bir şeyi denedik. Acaba dijital ajans olabilir miyiz? Onu denedik. Ama iletişim... Ben sonuçta kendimi yazılımcıyım. Dolayısıyla iletişim alanında çalışacak bir durumum yok. Ajanslarda çalışmışlığım vardı ama onu profesyonel olarak satabilecek bir Başka bir de değildim. O başka bir iş yani.

Kesinlikle öyle bir durumda değildi. Sonra bu kırılım gerçekleşti sektörde de. Dijital ajanslar ya da ajans olmaya çalışanlar ikiye bölündü. Bir kısım teknoloji sektörüne kaydı, bir kısım iyicene iletişim sektörüne kaydı. Biz ilk taraftaydık, teknolojiye kayan taraftaydık. Ondan sonra da o alanda yazılım satmaya başladık. Yazılım hizmeti satmaya başladık. Yazılım hizmeti ve UX satmaya başladı. İşimizi oradan büyütmeye çalıştık.

Ufuk Erdoğmuş (03:44)
İyi güzel. Peki ilk yıllar klasik biliyoruz. Zordur. Bir şekil birikti. Çok zor. İlk ürün Before Sunset ne zamandı? İlk çıkardığınızda. Peki pandemi sebebiyle mi? Hadi artık yapalım oldu. Evet. Oraya nasıl geldi? Şöyle. Sonuçta bir 10 sene Brew Interactive olarak işler yaptınız.

Gökçen Öğütçü (03:52)
Before Sunset Pandemi Zamanı

Böyle geldik.

Ürünü yapmak vs Ürünü satmak

İşler

yaptık, devam ettik. İşte o zaman herhalde 20-25 kişiydik tam hatırlayamıyorum çok pandemi zamanında. Pandemide işler bir anda durdu. Karanlık, çok zor bir dönemdi bizim için. Ve bir şekilde motivasyonumuzu yitirmememiz gerekiyordu. Bizim de ekip içerisinde, yani sektörü de hani sen de çok iyi biliyorsun, işte kişi saat satmak üzere kuruldu.

Yani ya fix tea satıyorsun ya da kiş saat satıyorsun. Biz de kiş saat satan taraftayız. İşte kullandığımız tool'lar vardı. Acaba bunlardan bir tanesini biz mi yazsak? Biz yazabilir miyiz diye yola çıktık ve ona çalışmaya başladık. Yaklaşık bir sene boyunca çalıştık. Ha o haliyle ürün başarısız oldu. Onu da Gönül rahatlığıyla söyleyebilirim. Biz şey zannediyorduk böyle. Yaptın mı oluyor? Hayır abi. Yaptın mı oluyor aslında? Yani %10'uymuş aslında yap.

Ufuk Erdoğmuş (04:43)
Ama bunların

Bu yaptığım

Gökçen Öğütçü (04:54)
Çok da azımsamak istemiyorum yapmayı ama...

Ufuk Erdoğmuş (04:56)
Mükemmel bir cümle. Yapma teyit.

Gökçen Öğütçü (04:58)
satınca oluyor. Biz satamadık onu. Market fiti yoktu, piyasada karşılığı yoktu.

Ufuk Erdoğmuş (05:04)
Bu

arada o zamanı düşünüyorum. Time Tracker zaten çok kalabalık bir alan.

Gökçen Öğütçü (05:08)
Evet çok kalabalık bir alan. de kurumsal şirketler ya da bizim gibi iş gören şirketler bir ürüne bulaştı mı onu değiştirmek istemiyor. Çünkü arkada datası var, alışkanlığı var. Bir de onun hesabını yapmıyor.

Ufuk Erdoğmuş (05:19)
Ben hiç acımam. Yani yeni bir tool daha iyi olacaksa, datayı feda eder geçerim mesela. Önümüzdeki 1-2 yıl iyi olacaksa geçen 5 yılın datasını feda etmeye razıyımdır. Biz çok time tracker değiştirdik, çok project management tool değiştirdik. Bizim 1-2 kişi vardı, time tracker değiştireceğimiz zaman bir tanesinden çok memnun oldu herkes. Bir sebepten değiştireceğiz. Yani totalde daha iyi olacak bir karar. Ama o kadar alışmışlar ki o düğmenin orada olmasına mesela isyan çıktı yani ne olur bu toolu kullanmaya devam edeceğim.

Gökçen Öğütçü (05:46)
Çünkü gündelik hayatlarında çok önemli bir yer tutuyor.

Ufuk Erdoğmuş (05:48)
şeyleri değiştirmek çok kolay değil. Ona güveniyorlar zaten.

Gökçen Öğütçü (05:51)
İşte biz de o yüzden piyasada buna karşılık bulamadık. Sonra ürün spin-off oldu, başka ürüne evrildi vesaire. B-Force'ın set E'ye evrildi. Şimdi Productivity Tool olarak hayatına devam ediyor.

Ufuk Erdoğmuş (06:02)
Sonra

da bir de yeni zaten High End

Gökçen Öğütçü (06:05)
Bir de HiringCycle

AI var. da HR Tech ürünü. İş ortağımız MBS ile birlikte gelişti. HR uzmanı şirket. Evet. Onlarda Domain Bilgisi vardı. Bizde teknoloji vardı. Birlikte o ürünü geliştirdik.

Ufuk Erdoğmuş (06:12)
HR uzmanı şirketi

Kul

Ürünü kendinizin geliştirmesi ve başka bir ekiple ortak ürün geliştirmek arasındaki farklar

kendi karar verdiğiniz bir ürün geliştirme deneyimi ile ortak başka birileri ile geliştirme arasında nasıl bir fark var? İyisi kötüsü?

Gökçen Öğütçü (06:26)
Domain

bilgisinin kimde olduğu ile ilgili, domain bilgisi nereden geliyor, satış işlevini, satış ve pazarlama işlevini kim?

Ufuk Erdoğmuş (06:34)
Çünkü satınca başarılı olacak.

Gökçen Öğütçü (06:36)
Bu satınca

başarılı olacak, yapınca başarılı olma yok. Onunla ilgili burada büyük ortağımız MBS ve onlar o görevi üstlendi.

Ufuk Erdoğmuş (06:43)
içer sektörüne

ve satışına onlar hakim olacağı için.

Gökçen Öğütçü (06:46)
Dolayısıyla biz onlarla şey demek istemiyorum onların dediğini yapıyoruz demek istemiyorum ama teknoloji sağlayıcısı olarak. Çünkü bilgi onlardan geliyor sektör bilgisi onlarda, süreç bilgisi onlarda nasıl satılacağı bilgisi onlarda. Dolayısıyla fiyatlamasına vesairesine onlar çalışıyor. Biz de ürünün üyeksine ve teknik halk yapısına çalışıyoruz.

Ufuk Erdoğmuş (06:53)
Ne onlar tanımlaması normalde.

Yani

makineyi yapıyorsunuz ama diğer her şey orada

Gökçen Öğütçü (07:09)
Diğer

her şey onlar yürütüyor.

Ufuk Erdoğmuş (07:11)
Tabi

Before Sunset örneğinde siz ürüne hakimdiniz kendiniz zaten kulunu. O yüzden tamamını yapabildiniz.

Gökçen Öğütçü (07:15)
Evet, sektöre de hakimdik. Teknolojiye

de hakimdik, ürüne de, piyasasına da hakimdik. Dolayısıyla orada sorun yaşamadık.

Ufuk Erdoğmuş (07:23)
Az önce konuştuk tabi yani izleyenler bilmiyor. Bizim de bir meşhur marina projemiz var. Beş yıldır yaptığımız. Bana hep şey soruyorlar işte Amerika'daki ortak marina projisi geliştiriyoruz. Türkiye'deki marinaları da gidip satsana işte Avrupa'daki marinalara sen satsana. Bizim böyle bir yetkimiz de var. Buranın izinde aldık. Bana niye yapmıyorsun diyorlar hani orada işte iyi para var falan.

Ya diyorum adam oradaki marinalarla iletişim halinde marina da yaşıyor kendi teknesi falan. Yani buradaki marina ile oradaki marina işleyişi bir değil. Ben buradakinin işleyişi bilmiyorum. Buradaki kimseyi tanımıyorum. Hani bu alanda ben yokum. Ben sadece ürünü geliştirdim. Gidip burada elimde ürün var diye kapı kapı gezip satamazsın. Kesinlikle bizde de aynı şey söylüyoruz konuşuyoruz.

Gökçen Öğütçü (07:58)
Kesinlikle

yani o domaini bilmek gerekiyor. Hiring Cycle'de bu mümkün olmazdı ama Before Sunset'te bunu zaten yaşadık. İşte bir başarısızlığımız zaten oldu. Üstüne başka bir şey yaptık. Sonra ürün şirketleşti vesaire. Oradan ilerledi.

'Başarısızlığın değeri'

Ufuk Erdoğmuş (08:11)
Bu arada illa ürün başarısızlığı değil eminim projelerde de başarısızlıklar olmuştur ilk 10 senede. Başarısızlığın değeri konusunda başarılır

Gökçen Öğütçü (08:17)
Tabii ki olmaz.

Başarısızlığın değerine çok katılıyorum kesinlikle. Başarısızlık kadar insanlara bir şey öğreten herhalde başka bir kavram yoktur. Biz başarısızlıklardan çok öğrendik. Neler yapmamamız gerektiğini öğrendik. Neleri nasıl ilerletmemiz gerektiğini öğrendik. Kimlerden uzak durmamız gerektiğini, ne ters projelerden uzak durmamız gerektiğini.

Ufuk Erdoğmuş (08:45)
Hangi müşteri

tipi zararlı?

Gökçen Öğütçü (08:46)
Hangi

müşteri tipi, hangi proje tipi zararlı? Daha doğrusu zararlı değil de bize uygun değil. Bizim o ifade etmek daha doğru olur. Bunları öğrendik. Dolayısıyla çok büyük katkısı aldı bize.

Ufuk Erdoğmuş (08:58)
Birisi makaya demedim videoda mı ne şey diyordu ya zaten başarılı olduysan demek her şey yolunda gitmiş her şey doğru gitmiş yani orada sen üzerine katacak bir şey yok yaptığın her şey oturmuş. Demek ki sen zaten o alanda yani o süreçte her şeyi bilmişsin ki tam olmuş ama başarısı olduysan bir şey eksikmiş. Şimdi orada öğrenirsen zaten yani dolayısıyla kavram olarak zaten yani prensiple zaten başarılı olduysan orada öğreneceğim bir şey

Gökçen Öğütçü (09:13)
Evet ve onu öğreniyorsun.

Evet,

öğrenciye bir şey yok artık yani. Uçturamayacaksın orada. Kesinlikle.

Girişimci olarak pandemi sürecinden çıkarılan dersler

Ufuk Erdoğmuş (09:24)
O sadece öğrendiğinin ispatı olabilir.

Pandemi konusunu ben biraz deşmek istiyorum.

Gökçen Öğütçü (09:30)
Film

çok güzel çok güzel çok da değişmeyelim. Pandemiyi hatırlamak bile istemiyorum açıkçası.

Ufuk Erdoğmuş (09:33)
Çılgın istemiyor değil mi? Ben de çünkü...

Şimdi

şu yüzden anlatmak istiyorum. çok travmatik bir dönem dünya için. Bizim gibi yani küçük ekipler için, küçük girişimler, girişimciler için ultra travmatik. Çünkü hiç elimiz yani zaten hayatımız sürekli elimizde olmayan şeylerle mücadeleyle geçiyor da pandemi artık böyle dünya çapında elimizde olmayan bir darbe olduğu için bu konuşmanın hani videoya kayda geçmesini istiyorum açıkçası. Böyle şeyler yaşanıyor. dönemdi, nasıl yüzleştin yani biz de çok şaşırtıyoruz.

Gökçen Öğütçü (10:02)
Nasıl yüzleştik? Öncelikle bıçak gibi kesildi her şey. Yani bir anda bütün işlerimiz durdu. Tkinlik sektöründe faaliyet gösteren büyük bir müşterimiz vardı o dönem. Zaten onların işleri durmuyor. Bizde de işte mekanlar kapanınca orası durdu zaten. Onun dışında diğer müşterilerimiz de kendini geri çekti. İşte küçük müşteri finansallarını korumak için kendini.

Ufuk Erdoğmuş (10:11)
Manolar kapandı.

Orda zincirleme

onların da işleri dur

Gökçen Öğütçü (10:24)
Evet,

onların da işleri durdu. Dolayısıyla böyle kimseyi suçlayamadın ama günün sonunda kendi yağında kavruldun. Dönemde pandemi yani bunun bir sebebi olması senin işte maaş ödeyemez hale gelebilirsin, iş yapamaz hale gelebilirsin ki biz geldik iş yapamaz hala çünkü işler bizde bizde bizsizdik. Sebebi olması o durumu daha rahat kılmıyor senin için. Sonunda yine yüzleşiyorsun onunla ve onunla başa çıkmak zorunda kalıyorsun.

Ufuk Erdoğmuş (10:48)
Dediğin çok güzel bir şey bu. Dersi en azından. Ben pandemi zamanında kendimi de çıkarmıştım sonrasında. Normalde bir şey olur ve birini suçlarsın. Evet. Yani müşteriyi suçlarsın. İşte istekleri suçlarsın. Parayı suçlarsın. Ekonomiyi suçlarsın. Pandemi de hiçbir kimseyi suçlayamadın. Hiç kimseyi suçlayamadın. Böyle yani...

Gökçen Öğütçü (11:02)
Suçlayamadın. Suçlasan

da bir şey değişmiyor ama ya. Aynen. Yine sonunda sen başa çıkıyorsun.

Ufuk Erdoğmuş (11:08)
Tam

olarak onu diyecektim kimseyi suçlayamadık ve yine de iyi kötü bir şekilde baş ettik bir şeylerle. O bana şey dersini vermişti mesela. Demek ki suçlamadan da bir şeylerle baş edilebilir.

Gökçen Öğütçü (11:16)
Suçlamadan da... Suçlamak

biraz zaten... Suçlamadan yap...

Ufuk Erdoğmuş (11:24)
Bir

sebep olmadan da bir sorununa baş edebiliyorsun. Sebebi bulmana gerek yok

Gökçen Öğütçü (11:27)
Ve

bulmana gerek yok. Çözüme odaklanmak gerekiyor. Bu genel bence bütün herkesin de iş yapışında sorundan ziyade çok çözücü oldu ama... Gerçekten çok gülüşü oldu. Soruna değil, çözüme odaklanın. Kutunun dışında düştü. Ama gerçekten çok önemli bir şey. Buna bence dikkat etmek gerekiyor. Bu pandemi dönemi ama genel olarak zordu. Daha fazla deşecek misin? Yok yok.

Ufuk Erdoğmuş (11:40)
Ay

Ben de öyle sanıyorum.

Kapanış notları

Kanıtmaya gerek yok acıtmayayım

o çok güzel

Pandemi hafifledik yani o nasıl oldu peki yeni bir fırsat mı doğurdu?

Gökçen Öğütçü (12:05)
Açıkçası müşteri portföyümüz bir yanda genişlemedi ama pandemi hafiflemeye başlayınca insanlar daha rahat, müşterilerimiz daha rahat davranmaya başladılar projeleri konusunda. Biz de orada bir fırsat yakaladık, ekip büyüttük. Biz maçımızdan açıkçası iyi sonuçlandı.

Ufuk Erdoğmuş (12:20)
Kılıç oldu yani başta kötü gözüken bir şey sonunda

Gökçen Öğütçü (12:24)
Evet

program şu an klişelerden gidiyoruz.

Ufuk Erdoğmuş (12:29)
Başka bir yerlere evrilebilirim. Öyle değil tabii ki yani o kötü şeyi survival. Ben hep öyledim aslında girişimcilik bir survival oyunu yani başka bir şey değil. Survive ettikten sonra zaten gerisi geldi.

Gökçen Öğütçü (12:38)
Başında

onu göremiyorsun sonuçta. İçindeyken göremiyorsun. Sonra geldiğinde onu görmeye başlıyorsun. Dolayısıyla çok azımsamamak lazım oradaki adımları.

Ufuk Erdoğmuş (12:46)
Şey kötü tabi, ne kadar süreceğini bilmiyorsun bir sorunun. Pandemi tabi böyle bir örnek ama çoğu sorun da böyle değil mi zaten aslında önünü çok görmüyorsun yani belki 1 ay 2 ay sonrasında görüyoruz. Az önce de konuştuk. Evet. Girişimcilik hep böyle çok kontrollü bir şeymiş gibi falan anlatıyor. Evet. Hiç.

Gökçen Öğütçü (12:59)
Yok.

Ufuk Erdoğmuş (13:17)
da şu ürünün kontrolü sen.

Gökçen Öğütçü (13:26)
Bizim gibi yani nispetal küçük şirketler kaç farklı müşterisi olabilir? Bundan çok ciddi bir şekilde etkileniyorsun.

Ufuk Erdoğmuş (13:29)
Bir büyük müşterin gitse zaten...

Teşekkürler. Umarım bir daha yapabiliriz ileride. Başka bir konuda.

Gökçen Öğütçü (13:38)
Komşuyuz. Detaylandırabiliriz. Teşekkür

ederim davet ettiğin için. Görüşürüz.


Yazar Oyuna Devam