Yazılım Camiasından, Urla Bağ Yoluna Bir Girişimcilik Hikâyesi | Benimle Oynar Mısın? 32
Intro
Ufuk Erdoğmuş (00:00)
Benimle oynar mısın 32. bölümünde konuğumuz Ceylan Ertörer Diaz Leon. Doğru söyledim değil mi? Hoş geldin. Çok sıralı isimler. Seni... Valla bir yılı geçti herhalde burada konuk almak istiyorduk. Çünkü biz yazılım temalı bir kanalız ama yazılımı hep girmek isteyenlerle ilgili ya da yazılım kariyerini geliştirmek isteyenlerle ilgili konuştuk. Nihayet seninle yazılımdan şarapçılığa geçmiş bambaşka bir kariyer.
Ceylan Ertörer Diaz Leon (00:05)
Doğru hoş bulduk.
Ufuk Erdoğmuş (00:26)
bütün hikayeyi bir konuşalım yani nasıl oldu, neden oldu böyle de bir seçenek var bunu göstermek istedik. Nasıl oldu? En baştan başlayalım istersen.
Ceylan Ertörer ve mühendislik geçmişi
Ceylan Ertörer Diaz Leon (00:35)
Başlayayım tamam ben Sabancı Üniversitesi'nden 2008'de mezun oldum. Endüstri mühendisliği okudum. Çıktığımda en çok iş olanağı açıkçası böyle yeni mezunlar için. ERP danışmanlığı üzerineydi. Analyst, iş analisti. Evet endüstri mühendisleri için. Ben de hani birkaç böyle araştırdığımda ve işte nedir ERP falan diye baktığımda şey çok...
Ufuk Erdoğmuş (00:51)
Endüstri mühendisleri için diyorsun.
Ceylan Ertörer Diaz Leon (01:03)
anlam, benim için böyle tamam bu işte benim yapmak istediğim iş dediğim bir iş kolu olduğuna karar verdim. Ve içine girdikten sonra daha da doğru olduğuna karar verdim.
Ufuk Erdoğmuş (01:13)
Sen
de o zaman şey varmış, endüstri mühendisi karakteri varmış yani.
Mesela yazımcılar için, bir kısım yazım için ben biliyorum, ERP hani hele 2010'lar falan sıkıcı olan kısım ya. Şimdi yazımda oyun yapabilirsin, webde bir şeyler yapabilirsin falan ERP böyle daha sıkıcı geliyor insanların bir kısmına. Doğrudur.
Ceylan Ertörer Diaz Leon (01:59)
işte süreçleri analiz edip onları sisteme uyarlamak, çözümler bulmak. Bulmaca? Aynen. O kısmı benim için çok eğlenceli, cazip ve geliştiren diyen, devamlı beslendiğim bir iş sahasıydı açıkçası. Çok tecrübelilerle çalışıyorduk. Ekip çalışması, takım çalışması. ESAP ile başladım. İlk ESAP ile başladım. Daha sonra Oracle danışmanlığına geçtim. Oracle ERP yap.
Ufuk Erdoğmuş (02:04)
yeni bir firma yeni bir sorun. Evet.
S &P değil mi?
Ceylan Ertörer Diaz Leon (02:28)
Bir süre daha sonra İzmir'e döndükten sonra bir sürede Caniyas YRP'de danışmanlık Caniyas Türk müydü? Evet evet Türk yazdım. İzmir'de ofistleri hatta. Yani şey dediğim gibi farklı firmalara gidiyorduk. Farklı sektörler, farklı çalışanlar ve hani dönemsel olarak da benim için rutin bana çok uyan bir şey değil. Farklı firmalara geçip...
Ufuk Erdoğmuş (02:55)
Uyan bir şey değil deyip şu an nasıl bir yerleşiklik yapacağız. Geleceğiz oraya.
Ceylan Ertörer Diaz Leon (02:59)
Ama
hayır hiç hala hayatım hiç bütün değil gerçekten. gün farklı bir şeyle uğraşıyorum. Bugün bu konuyla uğraşmayacağım. Bugün bu konuyla uğraşmak için ruhum hazır diye böyle giriyorum güne. O yüzden hani danışmanlıkta da yani her gün farklı bir firmaya gittiğimiz oluyordu. Farklı bir departmanla çalıştığımız oluyordu. Yeni bir şeyler öğreniyordum. Yeni insanlarla tanışıyordum. Kendime yeni bir şeyler katıyordum hep yani. O yüzden danışmanlık o açıdan benim çok aslında seve seve yaptığım bir iş olarak.
Ufuk Erdoğmuş (03:28)
Kendime demin giydirmiş gibi oldum yani sıkıcı diye ama biz de mesela bir sürü kurumsal yazılım yapıyoruz aslen. Hakikaten düşününce hepsinde böyle bir ufak fark oluyor ya da yeni bir sektöre girince falan insan bir yeni bir şey öğreniyormuş gibi hakikaten heyecanlanıyor.
Ceylan Ertörer Diaz Leon (03:40)
Evet evet yani bende o çok oluyordu zaten. Bir de ben hani yazılım kısmına da hep böyle yani normalde iş analisti biraz daha fonksiyonel tarafta kalıyor. daha standart yazılımın süreçleriyle işte ihtiyaçlara eşleşme noktasında kalıyordu ama ben hep biraz daha yazılımcılara, geliştirmecilere yakın oturup onlardan bir şeyler kapmak, kendim de biraz daha yazılım kısmına girmek, arkada neler oluyor, kodlar ne yapıyor.
Ufuk Erdoğmuş (04:06)
Sen koda girdin mi hiç?
Ceylan Ertörer Diaz Leon (04:08)
O da girdim. Programlama olarak değil ama daha böyle işte sorgulama. Languç kısmında yaptığım işler oldu. böyle orada kendimi nasıl geliştirdim, orada kendimi nasıl alana açarım ya da en azından daha iyi anlayıp orada bir şeyler katabilir miyim noktasında da hep daha böyle proaktif davrandım çalıştığım süre boyunca.
Ufuk Erdoğmuş (04:32)
Sadece
müşteriyi dinleyip böyle şey telegraf deli diyorlar.
Ceylan Ertörer Diaz Leon (04:39)
O değil. O değil.
Ufuk Erdoğmuş (04:54)
Allah
Ceylan Ertörer Diaz Leon (05:13)
İp-Bi aslında bir yıl kadar sürdü. Oracle 4 yıl yaptım. Sonra da 3 yıl kadar da...
Ufuk Erdoğmuş (05:23)
8 senelik bir ERP yazılım sektöründe.
Ceylan Ertörer Diaz Leon (05:27)
18 yıllık bir şey oldu evet
Yazılımı bırakıp, İzmir'e geri dönüşü ve girişimciliğe ilk adımı
Ufuk Erdoğmuş (05:29)
Ve de İzmirlisin, İstanbul'da okuyorsun, İstanbul'da açıştın. Sonra İzmir'e de dönüp yine burada da o işi devam ettirebiliyorsun. Şu an senaryoda neredeyiz? Atıyorum 2015'e falan mı geldik? 2015-16 gibi oldu herhalde. Ben şimdi kronolojik anlamaya çalışıyorum. Yani yazılım kariyeri insanlar yazılıma gelmeye çalışıyor, bunu yaşamaya çalışıyor ya. Yani İzmirli mesela ya da bir yerli İstanbul'da bir şekilde işe giriyor sonra ne güzel memlekete de döndük falan. Yani böyle zirvede...
Ne oldu da yazılımdan artık bırakayım ya da değiştireyim.
Ceylan Ertörer Diaz Leon (06:02)
Yani çok tüzirvede diyebilir miyiz emin değilim. Evet güzel bir noktadaydım. Sevdiğim, keyif aldığım bir noktadaydım. Bir de sen de s****dın çünkü. Evet evet. Yani İstanbul'dan dönmemle birlikte aslında o kız, o böyle birazcık şey oldu. Annemin rahatsızlığı nedeniyle döndüm aslında. Ailevi sağlık sorunları nedeniyle dönüş yaptım İzmir'e. Hep bir İzmir'e dönesim vardı yani. İzmir'de proje olsun da. O alıyordum. Her İzmir'de değil mi bilmiyorum, benim böyle ekstrem...
Ufuk Erdoğmuş (06:28)
En
kötü emeklilikte dönüyor.
Ceylan Ertörer Diaz Leon (06:31)
Bir
gün dönüyorum mutlaka herhalde. Benim hep bir İzmir'e dönesim vardı. İstanbul zaten hani o zaman bile yaşamlılabilir şeyden çıkmıştı benim kriterlerime göre. Dolayısıyla İzmir'e döndüm ve hani burada bir hayat kurma. O sırada da eşim daha sonra eşim olacak. Kuuan'la tanıştım. İzmir'e? Morreal'de, Kanada Morreal'de tanıştım.
Ufuk Erdoğmuş (06:55)
İzmir'e
döndüğün, burada yaşıyorken...
Ceylan Ertörer Diaz Leon (06:57)
Bir ara gitmiştim, bir arkadaşımı ziyarete gitmiştim. O sırada tanıştık. Daha sonra Huan böyle geldi. Bir daha geldi. Burada master yazıldı falan. mu? Geleştirmiş. Baktım gelesi var. Tamam hadi gel dedim ben de. Daha sonra işte böyle annemin süreci maalesef böyle kötü sonuçlanıp falan. Sonra hep böyle...
Ufuk Erdoğmuş (07:08)
O da hile
Ceylan Ertörer Diaz Leon (07:23)
birlikte bir hayat projesi yapma fikirleri dönmeye başladı ikimizin kafasında. İşte annemin çok sevdiği bir kuşçularda bir yeri vardı Bağbahçe. Orayı, orada bir şey yapalım. Yani Urla Bağ yolu gibi çok değerli bir proje var bu bölge. Urla Bağ yolu. Bizim başlamamız 2017.
Ufuk Erdoğmuş (07:39)
O zaman
Bağ yolu adının konması bu 2013 falan değil mi? Evet.
Ceylan Ertörer Diaz Leon (07:48)
O zamanlarda. Bizde hani çok hoşumuza gidiyor bölgede çok katıma değerli çok güzel bir iş. Gidiyoruz çok keyifli mekanlar çok keyifli şaraplar her şey çok güzel. Bizimde böyle bir yerimiz var. Annem de zamanında böyle bağ dikmiş böyle bir şey olmuş. onun ruhunu yaşamış. Bir bağ dikilmiş bir bağ vardı ama hani bakımsız kalmış böyle çok doğru bir iş yoktu orada ama en azından fikir olarak bize ilham olarak o bağlar
Ufuk Erdoğmuş (08:19)
Starting point, başlangıç
Ceylan Ertörer Diaz Leon (08:21)
Aynen
o oldu. İşte Huan'a onlarla ilgilenmeye başladı, araştırmaya başladı. Bana nasıl bakılır, nasıl budanır falan, nasıl sürülür, edilir derken. Ya biz de burada hani biraz daha bağ dikelim, bakalım bu işi yapalım, üzümü yetiştirelim, belki sonra bir gün şarap yaparız falan diye böyle bir romantik romantik girdik konuya. Biraz böyle çok hızlı gelişti aslında bizim de düşündüğümüz.
Ufuk Erdoğmuş (08:44)
Ne zaman açıldı zaten siz hus şarapçılığı ne zaman açtınız?
Ceylan Ertörer Diaz Leon (08:47)
2019'da
yani bu 2017'de daha fikir aşamasında ol...
Evet bizim yani kendi üzümlerimizden şarap yapmamız 2020'yi buldu. Bu sırada da dışarıda yani çevrede bu bölgede bulunan bağ araştırmasına girdik. Önoloğumuzun da danışmanlığı. Evet çok hızlı oldu.
Ufuk Erdoğmuş (09:10)
Gerçekten ilerlemiş iki sene, üç sene.
Hayatın zaman içinde getirdiği muazzam değişiklikler ve yeni bir şeyler yapma ihtiyacı
Ben şeyi merak ediyorum en çok. Yani en sormak istediğim şey. Yani sonuçta yazılım sevmişsin, ERP sevmişsin. İşte bölümüne uydurmuşsun, kendine yakıştırmışsın. Her şey yolunda. İzmir'e de dönmüşsün. Sonra yani eşinle ya da işte ailende yaşadığın trajedi, eşinle birlikte hayat kurma falan gibi bir plan. O dönüş nedir? Çünkü orada güzel bir şeyler var. Daha güzelini hayal ederek.
Evet. dönüş var.
Ceylan Ertörer Diaz Leon (09:41)
Ya orada bir arada 2017'de kızımız oldu. O zaten bir böyle annem de yok veya eşimin annesi burada yok hani...
Ufuk Erdoğmuş (09:50)
Bir şey söyleyeceğim yani tersi anlamda değil, pozitif anlamda söylüyorum. Senin 2016-2017'de resmen hayatın bambaşka bir yere gelmiş gibi. Evet. Yani hayatı sorgulatmıştır yani çocuğun olunca. Ben de hatırlıyorum çünkü. Çocuğun olmuş, eşin olmuş, çocuğun olmuş anneni kaybetmişsin falan. İnanılmaz mı? Evet.
Ceylan Ertörer Diaz Leon (09:58)
Evet aslında evet.
Evet yani hepsi... Bakışında şarkı
söylüyor. Tabii. İnanılmaz yani. Kesinlikle 2010 yılındaki Ceylan'la sonraki yani 2017'deki Ceylan kesin aynı. Bayağı uçurum vardı. anlamda kötü anlamda böyle karışık bir şey ama...
Ufuk Erdoğmuş (10:24)
İyi
veya kötü olduğunu düşünmüyorum ya. bir beş senede, on senede insanın hayatı o kadar değişiyor ki yani iyi veya kötü değil. Bambaşka bir insan oluyorsun. Bambaşka önceliklerin oluyor herhalde yani. Evet.
Ceylan Ertörer Diaz Leon (10:32)
Yani şimdi de yine bir dönüşüm, bir sıçrama döneminde olduğumu hissediyorum. Yeni bir şeyler yapmak, daha iyisini yapmak. Beş senedir. Evet, yani... sonrasında olanlar da belki kısaca bahsederiz. Yine hayatımı çok dönüştüren bir şey oldu. Dediğim gibi 2017'de başladık. Milanın doğumasıyla, soruna geri dönecek olursak...
Ufuk Erdoğmuş (10:42)
Ne bi sıçrağım.
Ceylan Ertörer Diaz Leon (11:02)
Yani dedim ki ben bu şekilde hani full time bir iş şey değil benim için çok sürdürülebilir değil şimdi çocuk olacak onu büyüteceğiz. Burada daha kendimize Huan'la birlikte bir hayat projesi böyle ikimizi de çok besleyen, katma değerli, güzel hani kendi yerimize de değer katan bir işi yapmak çok iyi olabilir diye düşündük. Olmaya da bilirdi, başaramaya bilirdi.
Bağ kurmaya karar verme aşamasındaki riskler
Ufuk Erdoğmuş (11:30)
Onu
soracaktım yani hani... Hiç bilmediğiniz bir işe giriyorsunuz. Yani başlarken, hayalini kurarken hiç tecrübeniz olmayan diyelim, bilmediğiniz demeyelim. Tecrübeniz olmayan bir işe giriyorsunuz. Şarapçılık öyle basit bir şey değil. Hani böyle iki tane şişede evde şarap yaptığıma benzemiyordur. O bir endüstriyel proses sonuçta. Tamam endüstri mühendisinde. Çok öyle değil Değil ama değil de tahmin ediyorum. Yani bu başarısızlık ihtimali...
şu kağıt üzerinde bakıyorum, çok yüksekmiş siz girerken. Buna rağmen iyi girmişsiniz yani.
Ceylan Ertörer Diaz Leon (12:05)
Çok
bir hesap kitap da yok ortada. büyük otobasyonumuz aynen öyle oldu. hani bağ kuruyoruz sonuçta bu değer katacak bir şey. Biz bunu uğraşacağız, emeğimizi de koyacağız. Bu bizim kendi yerimize değer katacak bir şey. Hani hep böyle küçük küçük aslında kendi yerimiz olmasının güvencesiyle biraz da öyle oldu.
Ufuk Erdoğmuş (12:27)
Onu da soracaktım. O riske kendi hazır araziniz olmasaydı girer miydiniz ya da girmeli mi? İnsanların hayali... İstanbul'da beyaz yakalıların klasik şeydir ya, işte sahil kasabasına yerleşeceğim, kafe açacağım. Siz sahil kasabasına yerleşip bir şarap bağ açmışsınız. Hani bu mantıklı bir şey mi peki?
Ceylan Ertörer Diaz Leon (12:42)
Sanırım şu anda Urla'da kuşçularda böyle bir yer alıp böyle bir şey yapmak çok fizibil olmayabilir. Bildiğim için piyasayı çok yani inşaat yapmak daha...
Ufuk Erdoğmuş (12:58)
Ha, şey müteahhitlik değil mi? Bu
arada şey var yani burada isim vermeyim ama inşallah onları da konuk aldığımda soracağım. İzmir'de, Urla'da birkaç kişi daha var bildiğim. Yani aileden bir şeyleri var ama bunu müteahhitliğe harcamıyorlar. Bir şey üretmeye harcıyorlar. Yani sizin hikaye gibi. daha anlamlı, ne bileyim daha katma değeri yüksek bir şeylere çevirmeye çalışan bir işte biz ve aşağımızdaki genç kuşak var. Evet. Yani bölgede...
Ceylan Ertörer Diaz Leon (13:24)
sanırım bizim
Ufuk Erdoğmuş (13:26)
Kültür
yoksa kuşak mı çok emin değilim. Manisa'da da var mı bu ya da başka şehirlerde de var mı bilmiyorum ama bu bölgede çok karşılaşıyorum. Acayip takdir ettiğim bir şey bu yani. Orada arazi var, kuşçular. Şimdi çok kıymetli. İmarı açıp hemen anlatabildim mi? Öyle de bir yol seçebilirdiniz. Çok daha garanti, belki çok daha kıymetli para olarak. Ama şimdi geldiğiniz noktada işte Michelin, Gayde'ye girmiş. Neydi öbürünün adı? Gomi'ye söyleyemiyorum. Gomi yol listesinde kaç yıldır falan. Şarap Bağı açıyorsun ama restoranı da bir yerlere geliyor falan.
Ceylan Ertörer Diaz Leon (13:47)
GOMIYOR
İşin gastronomi kısmı ve Urla Bağ Yolu'nun avantajları
Yani o konuya gelecek olursak, bu işe girdiğimizde dediğim gibi Urla Bağ yolu vardı, çok değerli işler yapılmaya başlanmıştı. Ama gastronomi çok daha gündemde değildi. Herkes böyle, biz yaparken işte şaraphaneyi yavaş yavaş başladı bu konular. Çok da güzel ilerledi.
Ufuk Erdoğmuş (14:15)
şey soracağım, Urla da o sırada bağ yolunun olması, başka şarapçıların da olması pozitif motivasyon yapıyor değil mi? Tabii, tabii. Urla olmasaydı atıyorum alakasız bir yerde tek bağ sizinki olsaydı herhalde cesaret etmezdi. Yok. Çevrede örnekleri görmek de insana bir motivasyon sağlıyor sana.
Ceylan Ertörer Diaz Leon (14:32)
Ve yani Urla Bayoğlu gerçekten çok değerli bir birliktelik. Yani herkesin dayanışma içinde olduğu, iletişim halinde olduğu, birbirine hep destek olan çok değerli bir fikir üzerinden doğmuş. Kaç? 10? 9? 9? Biz 9. Evet. Birbize aşağılık çekmiyorsunuz Yani rakip, rekabet çok geri planda kalıyor. Yani ön planda dayanışma, birliktelik. Buradaki bölgenin...
şarapçılık bağcılığına katkı koyma üzerine daha çok bir şeyimiz, herkesin bir ortak şeyi var fikir.
Ufuk Erdoğmuş (15:08)
Bence bu bizim Türk kültür demeyeyim de Türkiye'deki alışkanlıklarda en büyük eksiğimiz olabilir ya. aynı işi yapanları hep rakip olarak sıfatlandırıyoruz. Futbolda bile böyle diyor. Galatasaray Fenavaç'a rakip diyor. Halbuki ona birbirini yukarı çeken, aynı işi yapan hani aynı pastayı paylaşmıyorlar. Bazen rekabet var ama bu çok önemli bir şey. Mesela yazılımda da şey var. Oyun alanında çok böyle bir ilişki var benim gördüğüm. Oyun şirketleri birbirini ne diyeyim aşağı çekmiyor yani.
Anladım anladım. Mesela Ankara'da Atom var, bilmiyorsundur belki de. Technopark'ta Atom diye bir topluluk var mesela. Oyun şirketleri beraber paylaşıyorlar, sunumlar yapıyorlar. Birbirlerini yukarı çeken topluluklar bunlar ama bazı sektörde maalesef bence Türkiye'de böyle değil. Yani komşu şarap evini kötüleyebilirler normalde.
Ceylan Ertörer Diaz Leon (15:53)
Evet, biraz da benim ruhuma da aykırı bir şey o rekabet ve şey. Öyle bir ortamda yapamazdım yani, mutlu olamazdım ve daha zorlanırdım. işte Urla Bayolu Birlikteliği'ydi. Diğer gastronominin paydaşlarıyla olan birliktelikler hep çok hoş, insanı besleyen yine işte Bu arada,
Ufuk Erdoğmuş (16:16)
Yani o
değil işte zaten oraya gelen bir sonraki sene belki size gelecek ya da işte oradaki restorana gelen öncesinde size vuracak falan.
Ceylan Ertörer Diaz Leon (16:23)
Yani amaç aslında bölgenin 12 ay cazibe merkezi, gastronomi anlamında, önö turizmi anlamında cazibe merkezi haline getirme.
Ufuk Erdoğmuş (16:33)
Bir de
döviz sokuyorsun hiçbir şey olmasa
Ceylan Ertörer Diaz Leon (16:35)
Evet yani bayağı şey yabancı bir safirde oluyor bu arada. Ve dünyada da hani duyuluyor, duyulmaya başlandı Urla, Bayulu, Urla bölge olarak. Hani hep bunlar yılların çabalarıyla olan şeyler. Yani biz de bu sistemin, bu çarkın bir dişlisi olmaktan çok mutluyuz. Hani bir şey katabilirsek, bir değer daha kazandırabildiysek ne mutlu bize şeklinde devam ediyoruz.
Ufuk Erdoğmuş (16:48)
çok şey var baksana
Peki, süper.
Deneyime odaklanmak neden önemli?
Peki ben şunu da sorayım madem demin bahsettik mi işlem falan. Yani, şarap hani bağım var, hazır üzümlerimiz var, yapalım, okey. Burada bağ yolu varmış, biz de şarapçı açalım, o da okey. Hani niye restoran açalım? Yetmiyor. Bir de özel olarak mekanı bildiğim için yani çok güzel şeyi falan.
Ceylan Ertörer Diaz Leon (17:21)
Yani şöyle biz hani orada şarap sunacağız insanlar. Yani şarabın iyi hissettirmesi, şarabı beğenmeniz için içtiğiniz atmosfer, birlikte olduğunuz insanlar bile çok fark ediyor yani aldığınız keyfi arttıran önemli faktörler var. Evet sosyal bir içki şey ve biz de hani orada güzel bir ortam yaratalım ve bunu da diğer bütün
Ufuk Erdoğmuş (17:41)
sosyal bir içki medyası.
Ceylan Ertörer Diaz Leon (17:50)
şey elementlerle tamamlayalım ve iyi bir deneyim haline getirelim. Şarap tüketmeyi. İnsanlar buraya gelsin, güzel vakit geçirsin, güzel bir ortamda keyif alsınlar. Fikrinin bir getirisi olarak, yanında bir şey yiyeceğiz. Sadece peynir vermeyeyim. Aynen, sadece peynir vermek olabilir, o da bir şey ama...
Gastronomi de çok gelişiyor. bölgede yani çok güzel genç yetenekler de çıkıyor. Bunu da takip ediyoruz. Şeflerden bahsediyoruz. Hani o da çok hoş bir alan. Oraya da girebilir miyiz acaba? Bizi artık iyice aşar mı diye de düşündük tabii ki hani. Dur daha şarapta yeniyiz. Şarap yapmaya çalışıyoruz. Hala daha emekliyoruz. Hani restorancılık başka bir şey. Bizimle, yemize falan diye de düşündük tabii ki çok.
Ama o da yine biraz akışında ve iyi gitti. Çok iyi bir ekibimiz oldu. Ve benim hayalimin de ötesinde işler yapmaya başladılar. Çok iyi. Restoran kısmı da dediğim gibi çok böyle rafine, sade, yine bizim hep simple is the best şeyimize uygun tabaklar yapalım.
işte şarabın yanında mümkün olduğunca böyle onu da baskılamayacak böyle bölgenin tarımsal ürünlerini kullanacağımız işte ya böyle kendi hikayesi olan, tarifine prensipleri olan bir şeyimiz olsun diye çıktık yola ama birazcık evrildi de sonra konu biraz daha komplike ve sofistike bir hale geldi
Ufuk Erdoğmuş (19:37)
durduramadınız
bence
Ceylan Ertörer Diaz Leon (19:38)
Yani
ben hani kendim de öğrenip kendim de yapabilirim yani belki gerekirse falan diye düşünürken hiç konunun öyle olmadığını görmüş oldum. Dediğim gibi yani şaraba güzelleştikçiler yapmak fikrinden çıkan...
İyi yöneticilik ve başarı kavramları
Ufuk Erdoğmuş (19:52)
Yani
ben tabi şimdi kanal yazıldım Güya kanal olduğumuz için de oraya biraz bağlayacağım. aslında burada şeyi görüyorum ben. Bir yönetici var işte. İyi bir yönetici. Uzmanlığı olmayan bir işe giriyor. İşte şarap yapayım diyor ve başaraya ulaşabiliyor. Hadi restoran açalım diyor. Ve doğru ekip bir şekilde gençlerle vesaire diyorsunuz doğru yeteneklerle yapabiliyor. Bana hep...
Balık baştan kokar hep böyle negatif kullanıyor da. Pozitif yanı da var bence. İyi bir yönetici. Her şekil bence başarıya böyle it ekliyor. Takımla birlikte tabii ki tek başına olmaz. O yüzden bence burada ibretlik bir hikaye var yani.
Ceylan Ertörer Diaz Leon (20:34)
Yani yönetici olmak benim üzerimde duran bir şey değil aslında.
Ufuk Erdoğmuş (20:40)
Hiç
öyle hissetmezsin. O genelde Benim gördüğüm genelde iyi neticiler de böyle oluyor bu arada. Ben yapmıyorum ki falan gibi.
Ceylan Ertörer Diaz Leon (20:46)
Evet, ben şeyi önceliklendiriyorum, öncelliyorum yani misafir memnun olsun, mutlu olsun, ekip mutlu olsun, sabah işe severek gelsin, mutlu gelsin, güzel bir birliktelik olsun. Bunu öncellediğimde aslında böyle başarılar böylece geldi gibi düşünüyorum.
Ufuk Erdoğmuş (21:07)
Ama
zaten bence iyi yöneticik bu. Yani sen ekibi önceleyeceksin, müşteriyi önceleyeceksin. O kendi kendine zaten nereye gidecekse gidecek yani.
Ceylan Ertörer Diaz Leon (21:14)
Evet gidiyor
Ufuk Erdoğmuş (21:17)
Evet
müşteri yanlıştır, ekip yanlıştır ya da...
Ceylan Ertörer Diaz Leon (21:19)
Olabiliyor ama yani yaptığım işten emin içim rahat yapmaya devam ettiğim sürece sanırım oluyor bir şeyler.
Ufuk Erdoğmuş (21:27)
Peki yazılımla uğraşırken danışmanlık yapıyordun gerçi ama şirketlere gidiyordun. Ekip yönetmiş miydin yoksa sadece yazılımcılarla projönesi gibi?
Ceylan Ertörer Diaz Leon (21:36)
Çok
ekip yönettim gibi değil, bazen stajyer yönettiğim oldu.
Yazılımdaki ekip ilişkisi ve gastronomi camiasındaki ekip ilişkisi farkları
Ufuk Erdoğmuş (21:45)
Tabi
değil de. Yazılımda çalışırkenki ekip ilişkisi diyeyim o zaman, yönetici olmasın. Yazılımdaki ekip ilişkisiyle şu an işte şarapçılıktaki ekip ilişkisi ya da restorandaki ekip ilişkisi neyse, arasında benzer yanlar var mı ya da farklar var mı karşılaştırabilirsen nasıl?
Ceylan Ertörer Diaz Leon (22:02)
Yani yok çok daha... Daha doğrusu şey bizim belki küçük bir işletme olmamızdan da kaynaklı. Çok daha beşeri sohbetlerle ve gündelik böyle daha şeylerle geçiyor. Daha kurumsal bir dil veya şey yok. Çok sistematik bir şey de yok. Sistematik bir insan değilim hiçbir zaman maalesef. Keseriz olmaz mı orayı?
Ufuk Erdoğmuş (22:24)
Söylemesin ya in de iyi de neyse.
Fransız
olarak kesmiyoruz çok ama bu da kaydı.
Ceylan Ertörer Diaz Leon (22:33)
Bu da mü'min. Ama
işte yazılım tarafında özellikle... Sanayiyle da olabilir bu arada. Olabilir. YRP projelerinde hani bir başlangıcı ve bitişi var. Belli bir süresi var. Ve uyman gereken belli zamanlamalar var. Hani onlara daha çok, daha sıkı sıkı yapıyoruz. Burada daha çok doğaya bağlıyız. Daha çok farklı faktörlere bağlıyız. Dolayısıyla böyle... Daha çok da akışında kesinlikle.
Öyle diyebiliriz. Evet işte rutin ve şey böyle zamana çok bağlı şeylerden yani şu anda da yani zamana bağlı işler yap geldiğinde böyle bana biraz basıyor. Biraz ondan kaçtım yine burada yakalandım olacak tabii ki yani o da lazım hiç olmaması da olmaz. Öyle.
Ufuk Erdoğmuş (23:04)
Aradığınız hayatta zaten bunun gibi bir şey...
İş hayatında tecrübe ettiği farklı müşteri profilleri
O zaman bir de müşterileri karşılaştıralım. Yazımda gerçi sizin müşteriler büyük şirketlerin yöneticileriydi değil mi? Şimdi gelip geçer misafirler. Geliyor gidiyor ama belki sonra tekrar gelecek ama daha kısa süreli bir ilişki var. Daha anlık bir tatmin vermeye çalışıyorsun. Öbüründe bir sistem kurmaya ya da bir şeyler o ikisinin farkı.
Ceylan Ertörer Diaz Leon (23:47)
Yazıl
şeyde ERP'de herhalde kolay kolay memnun edemezsin müşteriye. Özellikle yeni bir sistemde.
Ufuk Erdoğmuş (23:55)
Patronlarla
mı uğraştığın için mi?
Ceylan Ertörer Diaz Leon (23:57)
Yani haklılar aslında bir yandan çünkü hani yeni bir sistem getiriyorsun yeni zorlukları var yenilik her zaman böyle bir zorlar ve red alırsın hani karşındaki çok iyi bir yönetici değilse yazılımda hani böyle çok vizyoner neler bunu tamam böyle zorlukları var ama bize neler getireceğini görebilen
Ufuk Erdoğmuş (24:17)
Görmeden onu anlamıyor değil mi? Bana bunu kazandıracak falan diye.
Ceylan Ertörer Diaz Leon (24:21)
Evet, inanmayabiliyor ya da en ufak bir sorunu büyük hale getirebiliyor. O yüzden şey, yazılım kısmında, danışmanlık kısmında karşı tarafı mutlu etmek senin ömrünün yetmeyeceği bir şey haline geliyor. Yani evet, çoğunlukla ben öyle gördüm. Özellikle orta düzey yöneticiler. Yani en üst düzey belki bir noktada onu görüyor ama...
Ufuk Erdoğmuş (24:38)
Yıllar boyunca mutlu edemiyorsun.
Ceylan Ertörer Diaz Leon (24:48)
Daha çok işin içindeki daha süreçlere daha hakim ve aslında işle gerçekten uğraşan insanlar biraz daha zorluyordu. Ama biz de en çok onlarla muhatap oluyorduk aslında. Bizim üst düzey yöneticilerle çok da şeyimiz olmuyordu. Daha çok iş yapanlarla ve onların yöneticileriyle bir şeyler yapıyorduk. Burada, yani şarapçılıkta ve misafir arlamada tabii ki insanlar keyif almaya geliyor.
geldikleri anda zaten ortam onları böyle yumuşatıyor. Ama iyi olduğu için yumuşatıyor. Evet. Şey, yani bir sıfır önde başlıyoruz konuya. Pozitif bir öne kadar. Çok fazla biz böyle reklam yapıp kendimizle böyle olmadığımız bir şey gibi de hiçbir zaman anlatmadığımız için hep birisinden tahsil üzerine gelmiş ya da gördüklerinden etkilenerek gelmiş. O yüzden hani genelde böyle iyi bir vibe ile geliyoruz zaten.
Daha sonra da beklediğini de buluyor muhtemelen ve mutlu ayrılıyor. Ben de bazen sohbet etme şansı yakalıyorum. Hep böyle olumlu çok tatlı yorumlar alıyoruz. Böyle direkt hızlı bir şekilde mutluluk, mutluluk, süper her Hoşça kal, görüşürüz, teşekkür ederiz. Evet, öyle oluyor. O da güzel bir şey yani. Öbüründe şey tamam hani çabalıyoruz, güzel bir şey çıkıyor yine ortaya yazılımda. Çözüm üretiyoruz falan hani uzun vadede.
getirip sağlayacak bir işler yapıyoruz ama onun sonucunu mutluluk halini çok da göremiyorduk yani.
Ufuk Erdoğmuş (26:22)
Bunu bana eşim ilk yıllarda söylemişti. Ben ilk 16 sene önce web sitesi yaparak başlamıştım. O araştırmacıyım, akademisyen. Bir gün şey demişti bana 15-16 sene önce. Ya demiş, seni kıskanıyorum demişti. Niye ya dedim hani. Bakınca kağıt üzerinde ben seni kıskanmalıyım esas falan. Ya dedi, sen bir müşteriye alıyorsun web sitesi bir de. 2-3 hafta, hadi bilemedim, bir ay sonra bitiriyorsun, teslim ediyorsun. Adam sana paranı veriyor, faturanı kesiyorsun. Yani o şeye ulaşma, o tatmine, mutluluğa ulaşma.
Çok hızlı demişti. Niye? Çünkü ben 3-4 haftada bir müşteriyle ev sıkışıyorum. Adam mutlu oluyor, ben mutlu oluyorum. Ama research de öyle değil. Bir konuya giriyor, alt-time araştırma yapıyor. Ondan sonra makaleyi gönderiyor, makale red geliyor, bir şeyler oluyor. Bazen sonucu hiçbir şey oluyor, bazen de sonucu 2 yıl sonra çıkabiliyor falan. Bu demişti. Şimdi siz de bu iyice kısa. Geliyor 3 saat sonra mutlu bir şekilde. Çok güzelmiş. Aynen. Peki, bunu sormak çok habesi ama sormam lazım şimdi. Yazılımdan.
bu hayata geçtiğine memnun musun? Özlediğin şeyler var mı ya da o abartma...
Kapanış notları
Ceylan Ertörer Diaz Leon (27:24)
Memnunum.
Yani şikayet edecek bir şey yok. Şikayet etmek gerçekten şey olur, nankörlük olur şu anda. Hani herkesin hayal ettiği, yani birçok insanın hayal ettiği şeyi yaşıyorum. Hayatı yaşıyorum diyebilirim. Şey, yani özlediğim kısımlarına yine istersem bir şeyler yapıyorum işte. Şimdi yeni bir sistem kuracağız. İşte biz de böyle bir küçük ERP değil ama hani küçük işte oradaki süreçleri
yapacağım falan diye böyle eskiye döneceğim biraz nostalji olacak diye heyecanlanıyorum. böyle ufak bir süre... Kendi bulmacalarımı yaratıp çözmek noktasında yine ufak ufak bir şeyler yapıyorum. İşte şarap yapmayı öğrenmek konusunda kendimi geliştirmeye çalışıyorum. Okuyorum, araştırıyorum, eğitim alıyorum falan. Hep böyle üzerine koyduğum yine şey... Yani ben hep öğrenerek, yeni bir şey öğrenerek...
Ufuk Erdoğmuş (27:59)
Kendi bulmacalarını kendin yaratın.
Ceylan Ertörer Diaz Leon (28:21)
mutlu olan bir insanım. O öyle bu konuda da şey geliştirebildiğim için mutluyum. Özlemiyor muyum eski hayatı zaman zaman fazla stres olduğu zaman ay sonu gelirken oluyor.
Ufuk Erdoğmuş (28:35)
Yani
yeterince bence değinilmeyen bir şey bu yani girişimciliğin yöneticiliğin en basic hani bakkalından şeyine hani fabrikasına çok basit bir şey yani her ay sona o stres niye geçmiyor ben anlamadım.
O Ayson'un meselesi çok ilginç bir mesele gerçekten.
Ceylan Ertörer Diaz Leon (28:56)
Gerçekten o noktada diyorum. Ne yaptım, niye böyle bir şey yaptım gibi azıcık aşıma ağrısız başım takılıyordum. Ne olurdum acaba, şu an nerede olurdum, ne yapıyor olurdum kısmını da çok merak ediyorum, düşünüyorum bazen. Ama sonra geçiyor. İyiyim ben burada.
Ufuk Erdoğmuş (29:17)
İnşallah daha iyi olsun diyelim o zaman. Teşekkür ederim. Mişten Yıldız'ın da belki görürsünüz inşallah.
Ceylan Ertörer Diaz Leon (29:23)
İnşallah. Yeşil yıldız istiyoruz inşallah bir gün. Hedefimiz öyle. Teşekkür ederim.
Yazar Oyuna Devam