Yapay Zekâ’nın Yazılıma, Donanıma ve Eğitime Etkileri | Oyuna Devam Podcast 087

Avatar Oyuna Devam | 20 Ağustos 2025



İlk sponsorumuz Kaan Bingöl

Ufuk Erdoğmuş (00:00)
Benimle oynar mısın? Bu bölümünde konuğumuz, çok sevdiğimiz e-comment kurucusu Kaan Bingöl. Hoş geldin. Çok seviyoruz dedim çünkü belirtmem lazım. Şu gördüğünüz mikrofonları görüntü kalitesini arttırmamızı, süremizi uzatmamızı sağlayan ST kartları almamızı sağlayan ilk sponsorumuzu diyebilirim herhalde değil zamanında? Hiç de duyurmadık yani öyle de bir kişi. Artık bas bas bağırıyorum ben. Gözüne sokmam lazım. Gelmişken söyleyeyim bari. Başkasına söylemeyeyim.

Kaan Bingöl (00:06)
Merhaba.

Çok sağ ol oğlum. Daha da güzel şeyler çekildi inşallah. Ama olsun, aldığım mala bir bakayım.

Ufuk Erdoğmuş (00:31)
Yani küçük bir konu.

Gelen

söylüyor diyor çok güzel mikrofon falan bende hep... Sayenizde diyelim ses kalitemiz arttı artık görüntü süremiz uzadı. Tamam. Teşekkürler. Kaan Mingül'ü çağırma sebebimiz e-comment özelinde zaten başka bölümde konuşmuştuk girişimcilik vs. önceki bölümlerde bulabilirsiniz. Ama şimdi yapay zeka modası var. Yapay zekanın hep yazılım kısmını konuşuyoruz.

Kaan Bingöl (00:40)
Yer fıçıcın sen yemeğe.

 

Yapay Zekâ'nın donanımsal olarak günlük hayatımıza etkilerinin başlangıcı

Ufuk Erdoğmuş (01:05)
Bir de bunun gerçek hayata artık yansıyacağı robotlarla, IOT ile, makinalarla birleşeceği bir kısmı var. Ben bir sonraki asıl hayatımızı değiştirecek şey ne olduğunu düşünüyorum. Şimdi biz yazımcılar, yazar, dijital iş yapanlar tabii etkisini hissetmeye başladık ama esas orada insanlığı bir garip bir yere götürebilir gibi geliyor. Sizin de böyle bir proje var. Hem o projeyi konuşuruz hem de artık nereye götürürse muhabbet diye düşündük. Yine hoş geldin.

Kaan Bingöl (01:32)
Sağ ol, sağ ol. Buraya gelmekten yine her zamanki gibi çok mutlu oldum. Hem de buraya ben biliyorsun dolaşmak için geliyorum biraz bir tur. İzmir taraflarını gezmeye geliyorum. Karavanla dolaşıyorum. Dolayısıyla buraya gelmişken burada da durmak iyi geliyor. Güzel.

Ufuk Erdoğmuş (01:39)
Gelmişken bir de podcast çıkıyoruz.

Ne?

Güzelmiş.

Peki sizin projeden bahsedelim. Bu Ruh Yapay Zeka servis robotu değil mi? Nereye gideceğiz? Evet. Sizin proje nereye gidiyor? Bu iş nereye gidecek?

Kaan Bingöl (01:58)
Et

Belki şöyle bir ufak giriş yapmak lazım. Şimdi biz e-ticaret alanında iş yapan bir firmayız. Ağırlıklı işimiz e-ticaret firmalarına hizmet götürmek, e-bebek, özdülek gibi karar'a gibi firmalara çalışıyoruz. Orada yapay zeka veya LLM teknolojinin gelişmesiyle önemli bir değişim olmaya başladı zaten ve herhangi bir yazılım alanı veya hatta herhangi bir sektör gibi bizim de dışında kalmamız çok mümkün olmadığı için o alanda araştırmalara başlamıştık. Yani daha çok nasıl bu alanda yer almak lazım.

...çok etkisi nerede olabilir gibi. Biz senin dediğine katılıyorum. Yani bazı dönüşümler, örneğin yapay zeka... ...daha çok yazılım alanı da bir yazılımın şey olmasıyla başlar ama... ...başka farklı teknolojilerdeki değişimleri de tetikler. Yani yeterince büyükse o değişim, ki bu yapay zeka dönüşü öyle. Farklı sektörden, hatta çok öngöremeydiğimiz sektörlerden... ...veya teknolojilerin bambaşka bir hale gelmesini de...

Neden olabilir? İnternet böyle oldu mesela.

Ufuk Erdoğmuş (03:04)
Ha

doğru, internette çıktığında ne için doğdu, ne hale geldi.

Kaan Bingöl (03:07)
Evet,

Yani bütün sektörler medyasından bambaşka yere kadar değişti. Ama aslında bir işte ne bileyim, network teknolojisi gibi bir şey düşünebilirdin ama etki alanı çok geniş. Bence yapay zeka böyle bir büyük dönüşüm yaratacak bir teknoloji. Dolayısıyla nereye değeceğini çok kestiremeyebiliriz. Şu anda gördüğümüzün ötesinde bir etkisi olacağını hissediyorum ama ben düşünüyorum yani. Ben öyle hissediyorum şu anda. Bu tür dönüşümlerin etkisi geniş.

 

Yapay Zekâ'nın robotik teknolojisine faydaları

Bir yandan da bir robotik teknolojisinde de bir gelişme var. Son birkaç senedir belki takip edenler bilir. robotların artık daha endüstriyel olmayan...

Ufuk Erdoğmuş (03:45)
MNMX merdivenden düşüyordu 5 sene önce. En son akrobası yapar hale geldi.

Kaan Bingöl (03:51)
Evet, o tarz hem hareket kabiliyeti ve hareket denekleri anlamında. Bir de daha çok insanlı ortamlara daha çok karışmaları gibi bir şey oldu. Buna da kobot deniyor. Kolaboratif robot. Yani insanı insanlarla çok böyle ayrı duruyorlar. Çünkü biraz da tehlikeli makineler aslında. Öyle bakmak lazım. Metal bir şey. Yanlış bir hareket de seni... Bayağı kırıcı olabilir ama...

Bunları önleyen bir takım teknolojiler gelişti. Cobot denen bir kavram çıktı. Bunlar daha çok insanlığın da çalıştı veya insanlarla yan yana çalışacak şekilde tasarlanıyorlar. Bence bu da önemli bir gelişme. Cobot o zaten pek çok ki işte Perakend'e, otelcilik, kafecilik veya şey gibi genel olarak ikram sektörü veya konaklama sektöründe zaten bunlar böyle projitif olarak denenmeye başlamıştı. Bu Cobotlarla beraber. Orada birkaç tane iyi ürün de çıktı bu arada.

Ufuk Erdoğmuş (04:46)
Böyle bir özel kategorim var yani. Biz robot yapıyoruz demiyorlar. Atıyorum, kobot yapıyoruz mu diyorlar. Evet.

Kaan Bingöl (04:50)
Evet,

O ürünler... O ürünler Cobot diye daha çok adlandırılıyor. Şeyden farkını... Evet, kolaboratif robotun birleşimi. Şeyden farkını anlatmak için. Bir enüstüryel robotlar var ya çok...

Ufuk Erdoğmuş (05:04)
Cobot dediğimizde kolu bacağı olmayabilir. Sadece bir mutfak robotundan biraz daha geçmiş olabilir.

Kaan Bingöl (05:09)
Genelde bir call olabiliyor bazen. Çoğu mutlaka şey yapılan ama tam bir insani görüntüyle şey oluyorlar. İşte humanayite daha insansız hale getirmek gibi şeyler var. Sonuçta biz şey değiliz. Bir robot teknolojisi firması değiliz ama yapay zekayla onun çok daha enteresan bir şey. Yani insanla bir araya geliyor yani sonuçta kobot. Yapay zeka teknoloji veya LLM teknolojisi de bunu sağlıyor. Yani insanla çok daha doğal dil düzenliyor. Doğal bir iletişim kurabilir.

Ufuk Erdoğmuş (05:36)
Küneyle insanın iletişim kurmasının kapısını açtı zaten.

Kaan Bingöl (05:38)
Evet

zaten onu yaşlı. Bir de orada bir aşık bir makinede insanla beraber çalışacak zaten... ...ya da insanmış gibi çalışacak robotlarda. Dolayısıyla bunun ikisinin birleşebileceğini düşündük. Yani burada daha farklı bir, yeni bir devrim daha oluşabilir. Çünkü robotlar çok daha akıllı olacaklar, tam bir insan gibi anlayacaklar. Sizi yapar zeka teknolojisi adesinde. Ondan sonra da insanın yaptığı pek çok işi insanmış gibi yapacak.

Ha, tabii bunun etkisi var. Yani insanların yaptığı pek çok kişi tekrardan... işte teknoloji devralıyor mu gibi bir konu var. ayrı zaten... Onun etkileri tabii, yani iş piyasasına olan etkisi. İnsanların işte çalışma alanlarına etkisini elbette konuşabiliriz ama böyle bir trend olduğuna göre biz... Biz de perakende sektöründeki özellikle deneyimi kullanarak...

Daha çok bir sanal satış ve sipariş asistanı veya sanal kasiyer veya her ne ise o iş, ona yönelik bir yazılım geliştirmeyi başladık. Yapay Zeka destekli. Bunun ilk örneğini de kafe sektöründe...

 

Barista robot örneği

Ufuk Erdoğmuş (06:41)
Bu şeyin aslında bir ileri versiyonu değil mi? Yani e-tc arsitesinde normalde artık chatbot koymayanı dövüyorlar. E-tc arsitesinde chatbot geldi satış asistanı gibi işte ne arıyorsun falan gibi soruyor. Bir adım sonrası artık check out'ta mı destek oluyor?

Kaan Bingöl (06:53)
Doğru. Self service olan her türlü. Evet evet. Self service olan her türlü senaryo diyelim. Self service'e destek veren bir şey. Yani orada çünkü, self service'de tek başlılığınız, ekranlarla bir şeyler yapmaya çalışıyorsunuz şu anda. Market kasası olabilir, kiosk benzeri şeyler olabilir. Evet, bilet gibi yerler olabilir. Her türlü otomat olabilir. Bunlar şu anda çok iyi bir deneyim sunamıyorlar. Yani çok yalnız kaldığınız bir şey ve çok da anlaşamıyorsunuz. Şimdi bunu...

Ufuk Erdoğmuş (07:06)
market kasiyeti

Bilet alıyorum.

Kaan Bingöl (07:23)
Sanki orada bir insan var, bir asistan var gerçek anlamda. Ya da bir tezgahta var, kasiyer var veya bizim örneğimizde kafe örneğinde bir barista var karşınızda. Baro. Baro. O isim. Biz de bulamamıştık ama fena çıkmış. Baro. Baro. Güzelmiş. Buradan bir şey çıkar. Evet, bir barista gibi bir şey. Bunun iki boyutu var. Bir tanesi yaparız. Deki abi software, yazılım. O bir sanal sipariş asısına yaz.

Ufuk Erdoğmuş (07:31)
Barista robotumu. Evet.

Kaan Bingöl (07:53)
Sanal Barista asistan gibi sizi anlıyor, ne istediğinizi anlıyor, kahve işinden son derece anlıyor. Başka sektörler içinde tabi uyarlandığı zaman da o sektörün, dondurma alıyorsunuz o zaman dondurmadan çok iyi anlıyor. Kahve işini biliyor. Mesela şöyle bir konuşma yapabiliyor sizinle, bugün uykuzu uykuma açacak bir şey lazım bana, o zaman size bir double shot espresso verelim gibi. Veya tatlı kahvede de konuşuyorum, o zaman size bir latte veya cappuccino...

...sizi yönlendiriyor. Orada tabii pek çok teknik konuyu çözmemiz gerekiyor daha. Gerçek zamanla olması bir şey. Çünkü biliyorsun el elemler o kadar da hızlı... ...cevaplar ya da bir konuşmaya geldiğin zaman zorluk...

Ufuk Erdoğmuş (08:36)
Şu

an el tabii hızlanıyor illaki de en son Google Diffusion'ı deneme fırsatım oldu. Gemini Diffusion'ı. Ayrı bir çalışma olarak yapmışlar. Böyle bas... İnsan o kadar hızlı cevap veremez. Basınca böyle 8 paragraf çıkıyor. Ben daha o kadar hızlı okuyamıyorum yani. bir şey. O hız çok önemli bir şey hakikaten de. Yine de o hızı olmayınca işte hakikaten insansız hissettirtmiyor.

Kaan Bingöl (08:58)
Evet.

Özellikle konuşmada, yazışmada biraz daha böyle bir bekleyebilirsin ama konuşurken bu şekilde karşılayıp da... Bir de konuşmanın çok böyle ince şeyleri var. Birbirinizin sözünü kesiyoruz mesela.

Ufuk Erdoğmuş (09:10)
Ben tam onun için, yemin ederim aklımdan tam o geçiyordu. hani yine ne kadar hızlı olursa olsun benim bitirmemi bekliyorsa o garip oluyor. Bu şey gibi oluyor. Zoom toplantılarında nasıl bir gariplik olur? O olur yani.

Kaan Bingöl (09:20)
Evet, kesinlikle. Sözünü kesebilmeniz lazım. Mesela duruyor, sizi tekrar dinliyor, bağlamı tekrar oluşturuyor falan gibi. Bunlarla uğraşıyoruz. Bir RG projesi destek alacağımız... Evet, onları çözmeye çalışıyoruz tabii ama büyük oranda sistem hazır. Demolarını falan yapabiliyoruz. Evet, yayınlandığı zaman belki duyurmuş bile olabiliriz. Dolayısıyla bu kısmı...

Ufuk Erdoğmuş (09:40)
Biz bunu yayınlayana kadar. Evet.

Kaan Bingöl (09:49)
Son derece insani bir deneyim sunan, insansı bir asistanı veya bizim örneğimizde baristayı, bir de barista robotla birleştiriyoruz. Arkada da bu siparişi bu şekilde verdikten sonra, kahvenizi istediğinden sonra, kapışınızı, lat denizi. Arkada da bunu yine ama gerçek şeylerle, bir otomatik makine değil, yani çek bir kahve deneyimi yaşatmak istiyoruz. O kaşıklı espersi makine. Evet tabii tabii. Evet, robot. Tabii. Normal makiner.

Ufuk Erdoğmuş (10:12)
kolu çevirecek yani

gerek

var mı buna bilmiyorum da belki

Kaan Bingöl (10:17)
İyi

kahve için mi var? İyi kahve için var mı? Okey tamam. Kahveden vazgeçmiyoruz. Kahvenin tadından vazgeçmiyoruz. Gerçek bir deneyim. Onun kokusu, oradaki buha... O makinelerdeki kahvenin çok farklıdır. Bir de daha sağlıklı. Ünlüler böyle biraz sağlıksız olabilir. Çok otomatik makineler. Veya Filtra kahvenin şeyinde. Gerçek bir barista nasıl yapıyorsa şeyi...

Ufuk Erdoğmuş (10:19)
...

O basınç için galiba böyle şey gerekiyor değil mi?

Kaan Bingöl (10:44)
robot barista da aynı şekilde servisi oluşturan bir yapı içerisinde. Bu şöyle düşünelim, bir küçük corner. Kiosk gibi değil, arkada bir robot barista var, önde de siz insanla konuşuyorsunuz. Bir avatar var. Barista şeklinde bir avatar var. Görselleştirilmiş konuşmasıyla, diliyle, sizi daha iyi anlamasıyla gerçek bir deneyimi tam olarak sunmak. Ama bütün operasyon sadece makinelerde.

Ufuk Erdoğmuş (11:12)
Bir makinemi iki makinemi tasarladınız mesela bu ilginç.

Kaan Bingöl (11:14)
Tek

bir robot kolu var.

robot

Ufuk Erdoğmuş (11:27)
Telsizli cem aleti kutu bütün yapıyorsunuz mekanı

Kaan Bingöl (11:32)
Evet

bütün mekanı tasarlamaya çalışıyoruz. İstasyonu komple yapıyorsunuz. Corner diyelim adına. Mikafit Corner. Mikafit Corner şeklinde şeyiyle beraber oluyor.

Ufuk Erdoğmuş (11:41)
Güzel projemiş ya bu aslında çok tekrarlanabilir.

Kaan Bingöl (11:43)
Evet

tekrarlanan bir şey. Bunun tabii ki boyutu var. Bir tanesi bu tekrarlanan bir şey. Yani bu kornları böyle iki metrelik bir tanesi ikiye ikiye. Pek çok yeri kurabilirsiniz. Böyle albeniz olan noktalar için düşünülebilir. Bir de ayrıca bu bizim kendi teknolojimizi geliştirmesini sizin sağladığı için başka firmalar için onu da özelleştirebiliriz. Başka ürünlerle entegre edebiliriz. Yani biz bir proje firmasıyız aynı zamanda. Projeye dönüşebilecek çok yönü var.

Orada öğrendiğimiz yanı dedim ya, demin konuştuk pek çok teknik, link detay. Onları çözebildiğiniz zaman pek çok farklı alanda da kullanılacak. Bu şunu getiriyor.

 

Robot + Yapay Zekâ uygulamaları öngörüsü

İnsan... ...interface'i gerektiren, ara yüzü gerektiren pek çok şey... ...dönüp bu ikisiyle robot artı yapay zekâli... Evet, evet bu tarz bir şeyin artacağını öngörüyorum.

Ufuk Erdoğmuş (12:26)
ama dönecek.

Ben de şeyi öngörüyordum yani. Şimdi artık yazılım, dijital her şey yapay zekâya çok kolay, daha kolay evrilebilir. Öyle olduğu için ben elektronik tekrar bir yükselişe geçeceğini mesela öngörüyorum. Çünkü yazılım biraz daha artık ne derler, biliyorsunuz yani kaç senedir piyasada, piyasa işlerin %80'i artık E'ye yaptırılabilir hale gelirse bundan 5 sene sonra işte ideler bile ne kadar gelişiyor. Dolayısıyla artık yazılım...

Yapacak şu an çok fazla insan var ama yapacak iş azalacak. Sanki elektronik ya da işte IoT. Sanki bunların bir çıkışı olacağını hayal ediyorum. Ben bir beş sene sonra falan. Doğru mudur yani ne dersin?

Kaan Bingöl (13:12)
İoT'de evet, enteresan bir şey. Yani çok deneyimli olmadığı için yorum yapamam ama kesinlikle evet. İoT'nin o çok...

Ufuk Erdoğmuş (13:20)
Yani hardware'e bağlanan, yani öyle bir ihtiyaç doğacak diye düşünüyorum. Çünkü bu kadar hızlı ilerleyen bir yazılım sektörü, bir sıçrama olursa... yapacak o? Yani onu bir yerlere ürüne çevirip, yani bir şeyler isteyecekler. İşte barista yapacaklar, başka şey yapacaklar. İşte klimaya bağlayacaklar. Hani öyle yapmak zorunda. Yoksa piyasaya para girmez. Yani bir ürünleştirmek için sanki öyle bir ikinci bir atakta oradan geleceğini niyeyse ben öyle canlandırıyorum.

Kaan Bingöl (13:42)
İnsana yönelik bir interfeysi olan her şeyde bence bu şey var. IOT gibi farklı teknolojileri destekleme kabiliyeti var. Mesela bana da şey geliyor. Tıp alanında daha fazla bunu göreceğiz gibi hissediyorum mesela. Nasıl olacağını bilmiyorum ama çok bilgim olan bir sektör olmasa da... ...orada çok ciddi etkisi olabilir. Doğru, dataya da... Evet, evet. Biraz şeye benzetiyorum. İnternete de böyle tek tek sektörleri... internet ilk çıktığında...

Ufuk Erdoğmuş (14:09)
Ne?

Kaan Bingöl (14:10)
Hiçbir

şey bilmiyorduk. O zaman ne yara etkisi olacağını bilemiyorduk ama sonra bir baktık. Pek çok alanlar çok ciddi şekilde dönüştü.

Ufuk Erdoğmuş (14:16)
İnternetin ticareti, perakendiyi etkileceğini herhalde kimse düşünmemişti.

Kaan Bingöl (14:19)
Aynen, kesinlikle.

Evet, evet. Şimdi önce örnekler orada bence şey gösterebilir. Bugün böyle bunu mu yapmışlar dediğiniz ki... Robot Paris'te de öyledir. Bunu mu yapmışlar dediğiniz şey. İleride çok farklı yerlere gidebilir. Öyle bir dönüşme anında.

Ufuk Erdoğmuş (14:37)
Süper. Şimdi konuyu çok alakası yere çekiyor gibi olacağım ama hani bir sonuçta kanal içeriği gereği girişimci olarak bir sorum var.

 

Girişimcilerin yaşadığı 'fikrim çalınacak' korkusu

Bu genç girişimcilerim bana denk gelen ya da en çok duyduğum sorulardan biri fikirlerini saklama, paylaşmama, çalınır fikrim korkusu. Şimdi çıktınız burada daha olmamış robotu, anlattınız. Şimdi korkmuyor musunuz? Yani bu fikir çalınacak.

Kaan Bingöl (15:02)
Yok, Çalınmaktan olmuyor şey. Korkmanız gereken şey çalınmaktan.

Ufuk Erdoğmuş (15:07)
Ben

bunu anlatamıyorum bir türlü. Yani korkulması gereken şey nedir yani? Fikrimi çalacaklar bana çok komik geliyor çünkü ama o kadar çok insan da görüyorum ki yani.

Kaan Bingöl (15:15)
Evet, Öyle bir şey var. Fikri mülkiyet de oradan geliyor falan. Ben çok onlara katılan bir insan değilim. Senin sana benziyoruz orada. Ben bir an evvel anlatmak gerektiğini düşünüyorum. Tam tersine. Çünkü bu fikir kendi başına olgunlaşmıyor. Sen bir şey söylüyorsun. Bambaşka belki bir şey söylüyorsun. Oradan başka bir şey söyleniyor. Diyorsun, dur bak buraya atlıyoruz aslında. Buraya gitmesi lazım. Açmak lazım.

Ufuk Erdoğmuş (15:32)
%100 aynısını katılıyorum.

Fikri saklamanın

olası bir ihtimal. Bir ise, bence anlatmanın faydası 10 olabilir.

Kaan Bingöl (15:45)
Evet, kesinlikle. Çok nadir fikri saklanan... Belki çok acayip bir şeyi yakalamışsınızdır da.

Ufuk Erdoğmuş (15:55)
Ama

acayip bir şey yakılacaksın hem de çok kolay herkesin yapabileceği bir şey olacak. Ne olacak zaten yine ben yapacağım yani.

Kaan Bingöl (15:59)
Bir şey var yani. bir de o var evet tabii.

Zaten anlatsan da anlamayacak.

Ufuk Erdoğmuş (16:07)
Hani

nadir bir şey yakaladıyorsan muhtemelen zaten bir tek sen almışsın.

Kaan Bingöl (16:09)
Aynen,

biz anlamayız. O yüzden onu da saklamana gerek yok. Çok nadir vakalar hariç bence dediğin gibi. girişimlerin ben yine %90'ında, daha fazlasında. Anlatmanın daha büyük faydası var. Paylaşmanın daha büyük faydası var. O çünkü sinerji yaratıyor. Bir de devam edebilmek için biraz onaya da ihtiyacın oluyor. Bir şeye ihtiyacın oluyor.

Ufuk Erdoğmuş (16:29)
Projeye girdik 6 ay sonra boşuna mı girdin?

Kaan Bingöl (16:32)
Çünkü

sen de emin değilsin aslında. Birisi daha şey yapıyor. Hatta birilerinin bu işte uğraşmış olması hem bir şey yaratıyor, dur geç mi kalıyorum gibi duygusu yaratıyor ama bir yandan da ya evet buradan bir şey çıkarmış. Demek birileri daha görüyor demek yani. Kendimi buna mı kaptırdım, çok mu kaptırdım?

Ufuk Erdoğmuş (16:48)
Salak değilmişim ben bu işe...

Güzelmiş.

 

Yapay Zekâ'nın yazılım eğitimine etkisi

Peki şey sorayım bir de şimdi e-commintin yanında sizin bir de U-Pod vardı işte eğitimler veriyordunuz. Şimdi bir de yeni bir proje yani yayından önce konuştuğumuz için buna değinmek istedim. Bu klasik girişimci modu mudur sürekli bir şey yapma mücadelesi yani bir daha önce bir fikri hazırladığınız şeyi bir konuşalım ondan sonra sorumu tekrar edeceğim yani hani duramıyor musunuz yerinde diye. Yok.

Kaan Bingöl (17:20)
Bu yapay zekâı çok değiştiriyor bütün sektörleri. Bence eğitim de bunlardan bir tanesi. Eğitim alanında. Yazılım alanındayız biz. Yani yazılım, eğitim ve işindeyiz. Daha önce hem e-comment içerisinde e-comment akademi olarak yapıyoruz, ücretsiz olarak. Yetiştirme programımız var. Sonra bunu U-POD'da daha genel yaymaya çalıştık falan. Hani U-POD belli bir dönem görevini çok iyi yaptı. Şimdi biraz daha yavaşlattık ama...

yazılım alanındaki eğitim özellikle değişecek ve yazılım eğitimi hani yazılım öldü diyorlar bana tam tersi bir anda şöyle geliyor ya belki herkes de yazılım işini kendisi kutarabilir aslında belli bir yere kadar yani bu öldüğü anlamına gelmiyor tam tersine.

Ufuk Erdoğmuş (18:05)
Bana

da şey gibi geliyor yani hani inşaatta, marangozlukta, tamir işlerinde bundan 100 sene önce herkes bir usta çağırmak zorundaydı. Şimdi do it yourself bir sürü çözüm var yani o işleri öldürmedi.

Kaan Bingöl (18:16)
Aynen bende daha çok insan oy

Ufuk Erdoğmuş (18:18)
Herkes

yapabiliyor. Aslında tool'lar daha çok satar oldu. Daha ustalık gerektiren işler sadece usta arıyor. Yazın da ona evlenecek gibi geliyor. Çok basit işleri herkes kendi tool'larını bulup yapacak. Ustalık gerektiren işleri usta yazılımcılar bence yapacak. Her iş böyle oldu bu arada zaten. İşten berbere giderdik sakalımızı kesmek için. Şimdi sakal makinesi alıyoruz ama berberlik bitmedi. Kuaförlük bitmedi.

Kaan Bingöl (18:34)
Bu her iş, sanki her iş.

Çok iyi bir nokta. Güzel söyledin ya. Şöyle formüle etmek lazım. Bir işin ölmesi için, o işin bir faydasının kalmaması. Doğru. Evet yani. Hiç yazılıma ihtiyacımız yok. Bu başka bir şeyle artık hallediyoruz dersek evet o işi öldürebilirim ama... ...bu öyle değil. Yazılında daha çok işi yapıyor olacağız. Kendi projenimizden bahsediyoruz ki binlerce iş yapılıyor. Yazılım daha çok işin içine geliyor. Yapay zekâya daha çok işin içine geliyor. Bu öldüğü anlamayamıyor ama... ...yapılış tarzı...

Ufuk Erdoğmuş (18:49)
Komplek yazılır.

Kaan Bingöl (19:10)
Öğreniliş tarzı çok evrilecek, çok değişecek. Dediğin gibi yani, işlerin yüzde 80'ini belki yani... Şu an konuşulan yüzde 80 yazılım işi belki Yapay Zekiya tarafından yapılıyor olacak falan filan ama... Yani yazılım yine olacak.

Ufuk Erdoğmuş (19:23)
Peki proje neydi?

 

Eğitimde topluluğun önemi

Kaan Bingöl (19:25)
Projeye daha çok teknik kökünü olmayan, teknik bir arkaplandan gelmeyen ama gerek kendi işinde, yani kurumuç işi, işlerle ilgili bir şeyler yapmak isteyen, işte otomasyonla ilgili olabilir, analizlerle ilgili olabilir veya kendi yaptığı bir işi yapay zeka yaptırmak isteyebilir veya farklı şekilde yapmak isteyebilir bu kişiler veya girişimci olabilir. Yani girişimli var, girişim fikri var. Eskiden mutlaka bir yazılımcı ortak olması gerekiyor.

Ufuk Erdoğmuş (19:53)
Yapacaksan

bir yazımcı ortak buluyordun yani.

Kaan Bingöl (19:55)
Evet,

ya ortak ya bir şekilde bir firma bulmak gerekiyordu. Onun yerine artık kendisi belli bir yere kadar... Hani sonuna kadar gelebilir mi? Yani çok profesyonel bir ürün yapılabilir mi? Orayı biraz şey yapalım. Sakinleşelim. Öyle bir şey de deniyor. biraz hakastına... Evet, evet. Orada çok fazla faktör var çünkü bilmeden yapay zekânın hani bilmeyen kişiye çok büyük bir faydası yok. Yani orada gerçek profesyonel bir yazı dım ürünün neye ihtiyacı olduğunu bileceksiniz ki onu...

Ufuk Erdoğmuş (20:22)
Sorup söyleyeceğim. Yaptırabilirsin ama senin biliyor olman lazım.

Kaan Bingöl (20:25)
Evet,

aynen. Onu da hani bir itheratif şekilde yapman lazım. Konudan çok uzaksan yapamıyorsun. Diyaloğu kuramıyorsun. Neyse. Dolayısıyla belli bir aşamaya kadar en azından fikri test edecek, prode bilirecek, ilk beta kullanıcıları veya ilk kullanıcıları ortaya çıkartacak kadar da girişimciler içinde bir imkan var yapay zekâla beraber. Yani yapay zekâyı o seviyelere kadar bir yazılımcı arkadaş gibi kullanabilirsin. Bunun eğitimini vermek istiyorum.

Bu çok daha genç bir genç kitlenin veya bu işlere meraklı, yar yaştan bu işlere meraklı kişinin kendi başlarına uzun bir yol kat etmelerini sağlayacağına inanıyorum. Bunun da onların hem yaşam amaçları yani bir şeyler yapmak istiyorlar belki ona veya bir girişim amaçları veya ekmek parasını yani bir şeyler kazanmak istiyorlar, kazanmaları gerekiyor. Onlara faydalı olabileceğini düşündüğüm bir şey. Pay Zekâ'yı en verimli şekilde...

Ufuk Erdoğmuş (21:22)
Paysikalı

bir ürün.

Kaan Bingöl (21:23)
Yani

yazılım ürünü, bir yazılım ürünü geliştirme, bir yazılım fonksiyonatisi geliştirme, bir yazılım özelliğini mevcut işlerine entegre etme konularında bir dizi eğitim olan bir... Evet, on-line ama bir sınıf mantığının olması gerektiğini düşünüyorum. Senle konuştuğumuz için tekrar edeceğim. Yani bu süreçte yapay zeka hani şeyde deniyor ya, sen de söyledin eğitim tamamen...

Ufuk Erdoğmuş (21:37)
Online bir eğitim yapacağız.

Kaan Bingöl (21:51)
Evet ona katılıyorum ama hiç artık şeye de gerek yok. Okullara gerek yok, üniversitete gerek yok. Topluluğa gerek var bence.

Ufuk Erdoğmuş (21:59)
İnsana

ihtiyacı olacak.

Kaan Bingöl (22:02)
Öğrenmenin çok kolektif... Youpot'ta öğrendim bunu, fark ettim. Öğrenme çok kolektif topluluk işi aslında. Daha doğrusu iyi öğrenme toplulukla yapılan bir şey. Kendimden de biliyorum. Ne bileyim işte bir şey öğrenmek istiyorsam bir kursa gönderiyorum. YouTube'da da var onlar.

Ufuk Erdoğmuş (22:16)
Seninle aynı yoldan geçen birileri aslında senin öğrenmene katkı sağlıyor gerçekten.

Kaan Bingöl (22:20)
Evet

yani her iki anlamda da hem senden önce gitmiş birisi.

Ufuk Erdoğmuş (22:24)
şey anlatması gerekmiyor aslında.

Kaan Bingöl (22:27)
Şahitlik

gibi de düşünürsün. Nasıl? Şahitlik gibi de düşünür. Bir şahitte ihtiyacın vardır pek çok şeyde. Ne yapıyor dersen bilmiyorum. Orada olması iyi geliyor.

Ufuk Erdoğmuş (22:29)
Gayet iyi.

ama sınıfta erken her şey dönem

Kaan Bingöl (22:39)
Evet, bir dönem. Online tabi. Bu eğitimler online. Yani şeyler de online. Yani gruplar da online çalışıyor. Fiziksel bir...

Ufuk Erdoğmuş (22:47)
Ondan giyince aslında böyle zoom toplantıları değil ama

Kaan Bingöl (22:49)
Ama değil. Hibritmi model düşünüyorum. Düşünüyoruz. Bir kısmı, alınabilecek derslerin bir kısmı kendi zaman planınıza göre almak daha mantıklı. Kendi başınıza öğreniyorsunuz. Ama birlikte yol yürüdüğünüzü anlamak için... Birileriyle, bir mentor ile veya birbirinize mentorluk ederek... Birbirinize katkıda bulunarak dediğin gibi... ...onun da sağlayacak bir düzenli... ...işte ne diyeyim, ofis saatleri gibi veya şey saatleri gibi...

Ufuk Erdoğmuş (23:17)
Evet.

Kaan Bingöl (23:17)
Haftalık buluşmalar gibi. Orada da o hafta öğrenilen şeyler, ödevler veya yapılan projeleri değerlendireceğimiz soru cevap verirseniz... ...herkesin birbiriyle paylaşacağı bir ortam. Yani bir paylaşım ve öğrenme ortamın. Bu ikisini bir araya getiren bir şey. Dolayısıyla hem kendi zaman planınıza göre, kendi öğrenme hızınıza göre izleyebileceğiniz bir dersler var. Video dersler. Veya online birtakım alıştırmalar da var tabii. Şey sadece ders izleme değil. Bazı uygulamalar da yapar.

Ama bunu kendi zaman planınıza göre kendinize yapıyorsunuz. Sonra da ama kendi döneminizle, dönemden arkadaşlarınızla bir araya gelip hem birbirinize katkı sağlıyorsunuz hem hoşça hocadan öğreniyorsunuz. Böyle bir ortam.

Ufuk Erdoğmuş (23:57)
Aslında

güzelmiş. şeyde danışma grupları dedim ya hani yapıyoruz. Orada da ben benzer bir şey uygulamaya çalışıyorum aslında gruplarla. Orada tabii eğitim değil bizimki. Yani ben bir şey öğretiyor, iddiasında değilim ama yine de bir program başlıklar çerçevesinde 4 hafta işte 3 hafta 5 hafta gruba göre buluşuyoruz. Ben işte tırnak içinde ödev veriyorum.

Tek sebebi bir yani o hafta bir şey düşündürmek aslında. Bir sonraki hafta buluştuğumuzda da birbirimizin ödevleri işte tırnak içinde ödevi diyorum. Yani yapmak zorunda değil kimse de hani böyle maksat şey beyin çalışsın o konuda diye. Ertesi hafta gelip ödevi düşünmüş olanlar bazen işte Slack'ten yazıyorlar okuyup geliyorlar bazen orada konuşuyoruz falan. Birbirleri üzerine yorumu yapınca en sevdiğim kısmı orası. Aynı ödevi yapmış insanlar ben böyle cevap verdim, ben böyle düşündüm, ben şunu planladım diye gelince

Orada işte asıl grup olmanın faydası ortaya çıkıyor. Çünkü öbür türlü ben ezbere hani kural budur işte böyle girişimci böyle bilmem ne anlatacak durumda değil kimse. Ben değilimi geçtim kimse değil. Ama orada birbirlerine şey oluyor işte. Bence yanlış düşünüyorsun diyor mesela. Aa ben de böyle düşündüm diyor. İyi bari diyor mesela. Düşünmüş ama beğenmemiş kendi fikrimi. Başkasından önce aa okey diyor. Demek ki bir ben değilmişim falan diyor mesela. Hani bu paylaşım hakikaten insana şey yapıyor. Yani ileri gitmeye yardımcı oluyor. Bence iyi düşünmüşsünüz.

Kaan Bingöl (25:14)
Kesinlikle. şeyde dedim ya eğitimin bir kısmı değişiyor. Yani yapay zeka bunları hem araç veriyor, eğitimin kendisine çok büyük etkisi var. Videoların bir kısmı mesela yapay zeka tarafından. Düzenleniyor, hatta çekiliyor. Bir sürü şey yapıyoruz.

 

Eğitimin iyisi keşif ve ilham yolculuğudur

Ama şurası bence yine insanlığın insana katkısı. O da şu. Bence eğitimin iyisi bir keşif ve ilham yolculuğu. Bence. Güzel. Dönerse o keşfi, o ilhamı da bir başkasından alabiliriz. Oradaki topluluktan alabiliriz. En iyisi.

Birbirine paylaşımda bir şey görmeyen ya da paylaşımcı açık bir topluluk en iyi keşfetme ilhamı almayı yeridir. Yani herhangi bir şey için, bir şey öğrenmek için.

Ufuk Erdoğmuş (25:56)
Çok iyi ya. İnşallah umuyorum. Zaten yapacağınızı biliyorum da. İnşallah katılın beklediğiniz gibi olur. Çünkü grup işi olduğu için yani üç kişi beş kişi değil böyle elli kişi yüz kişi inşallah grup grup akın akın gelsin.

Kaan Bingöl (26:08)
İnşallah faydası olan herkese ulaşır. Bide ücretsiz yapacaksınız yani. tabii. Para için değil yani. Girişim olarak görmüyorum. Ben öteden beri eğitim alanında bir şeyler yapmaya çalışıyorum. da yine gençlere veya topluma vermek için. Harman için veya dayanışma için yaptığım bir şey. Sayıya çok takılmıyorum açıkçası. Evet yani faydası olan ulaşması da dilerim. O anlamda da anlatıyorum. O anlamda duyurmak isterim.

Ufuk Erdoğmuş (26:13)
İşte 3 kuruş, 5 kuruş.

Öyle ama hani tadı güzel oldu.

Kaan Bingöl (26:37)
Çünkü birisinin gerçekten faydalanabilecekse ondan haberdar olması lazım. Ama bilsin gelsin.

Ufuk Erdoğmuş (26:43)
da sırf girişim ürünü değil. Yayından önce sohbet ederken söylediğim şeyi mecbur burada tekrar etmek istiyorum. Benim bacanamda öğretmen kendisi de yapay zeka araçlarıyla matematik dersini daha anlaşılır kılmak için animasyonlar, yazılımlar, oyunlar yaptığını bana geçen gösterdi birkaç şey. Normalde yapamaz. Yazılım bilmiyor. Kodlama bilmiyor çünkü. Ya da yapsa belki üç ayını alacak. Orada diyor işte replit şu bu. Üst üste işte oradan alıyor buraya veriyor. Kodu oradan alıyor buraya sokuyor. Üç tane şey çalışmış öğrenmiş. Yani yapmış bir şeyler.

Ve de çocuklar daha iyi anlıyor, daha dikkatli dinliyorlar falan diyor. Yani illa bir girişim olması da gerekmiyor. Herkes aslında öyle bir döneme geliyoruz ki yani ekranla ilgili dokunduğum herhangi bir şey yapan herkes aslında kendi işini geliştirecek, daha iyi yapacak, daha hızlandıracak. Zaten bir ürün yapması gerekecek. Dolayısıyla sizin bu eğitim hani sadece girişim yapacağım, ürün yapacağım diye de değil. Ben bilgisayarı daha verimli nasıl kullanırım diye aklına en ufak bir kir gelen gelip belki kaydolacak.

Kaan Bingöl (27:37)
Kesinlikle. Çok çok iyi bir örneğin. Aklıma gelmemişti benim. Bir öğretmenin veya eğitimcinin, lise öğretmeninin... Bu alanda bir şey yapabileceğini hiç düşünmemiştim. Daha çok ofis çalışanlığı. Tabii tabii.

Ufuk Erdoğmuş (27:50)
Ama işte biz öyle olduğumuz için insan hep kendi gibi düşünüyoruz. Gelir

geliştiriyoruz da gelir ürünü yaparlar diye düşünüyoruz.

Kaan Bingöl (27:55)
Evet

evet. Ama çok iyi bir örnek ve çok da güzel de bir şey yapmış. Umarım böyle bu tarz ilham verir. Hiç bizim düşünmediğimiz insanlara faydalanır. O manada enteresan bir Bu teknolojiyi bence öyle ya da böyle bir dönüşüm yaratıyor. İnsanların alışkanlığını bir şeyde oluşturabilir, risk de oluşturabilir. Yani işleri azaltabilir. Yani makineler yapar hali gelir ama bir sürü de bence fırsat doğuruyor.

İşte o fırsatlardan mümkün olunca çok insan faydansın isterim. İnşallah öyle olur. Daha çok insan olarsın. Yani sadece bu konularda çok bilgili insanlar değil de daha az bilgisi olan insanların da...

Ufuk Erdoğmuş (28:31)
Zaten

sorunu oluyor. Bir teknoloji, herhangi bir konuda sıçramadığında öncülerle geride kalan çoğunluk ayrıştığında aslında bu da bir çeşit fırsat eşitsizliği. Onu kapatmak için bir eğitim hazırlıyoruz.

Kaan Bingöl (28:43)
Evet,

evet. Aynen. Fırsat, eşit, dizidikleri yaratıyor bu tür dönüşümler. İşte onu azaltmak isterim.

Ufuk Erdoğmuş (28:49)
İnşallah öyle olur. de zaten kanalda hazır olduğunda duyururken böyle borozanla duyuracağız. Çok sağ olun. Çok teşekkürler.

Kaan Bingöl (28:57)
Ben teşekkür ederim.


Yazar Oyuna Devam