Yazılım Sektöründe İşe Alım Süreçleri | Benimle Oynar Mısın? 17

Avatar Oyuna Devam | 20 Mart 2024

lock_open

Yazılım Sektöründe İşe Alım Süreçleri | Benimle Oynar Mısın? 17

Avatar Oyuna Devam | 20 Mart 2024



Intro

25 yıllık İnsan Kaynakları tecrübesi olan, 10 seneden fazla bir süredir yazılım sektöründe çalışan ve aynı zamanda danışmanlık ve eğitmenlik yapan Ahu Bade Özkan ile kariyerine yeni başlayan Junior'ların sektöre başarılı bir şekilde dahil olabilmesini sağlayacak tavsiyeler, yazılım sektöründe işe alım ve karşılıklı anlaşma süreçleri, bu süreçlerde izleyici olarak kalabilmenin önemi, üniversitelerin öğrencilerine katabileceği esas değerler, akademik başarı ve başka sektörlerden yazılıma geçenlerin sektöre kazandırabileceği olasılıklar üzerine keyifli bir sohbet ettik.

Yazılım kariyerine yeni başlayan Junior'lar için faydalı olacak tavsiyeler

Ufuk Erdoğmuş (00:03)
Valla ayağının tozu ile İstanbul'dan.

Ahu Bade Özkan (00:06)
Evet doğradın otobandan.

Ufuk Erdoğmuş (00:08)
Ya

bunu bu arada geçen iki ay önce de birisi daha yapmıştı. Çok şaşırmıştım ben yani. Teşekkür ederim. Yani bunda diyecek başka bir şey yok. Bir de zaten çok yeni bir Zoom üzerinden değirmenler videosu çekmiştik. Orada da konuşmuştuk. Evet. Ama ben burada da konuşmak istedim daha sohbet tadında. Çünkü önemli bir mesele. Şimdi 25 yıllık HR insan kaynakları geçmişin var. Bunun 10 küsür yılı zaten full yazılım sektöründe. büyüklerle çalışıyorsun. Onlara eleman buluyorsun.

En jünyarlardan en sinyallara yazılımcılara da iş buluyorsun. Böyle diyebiliriz. Dolayısıyla iki tarafı da hakim olduğun için.

Ahu Bade Özkan (00:45)
Yazılım

takımlarına, teknoloji takımlarına, takım mentörlüğü, ayrıca Junior ekiplere de ben her hafta sonu bir arada olup eğitimde veriyorum.

Ufuk Erdoğmuş (00:58)
Oki he işin dışında da hayır işi olarak diye.

Ahu Bade Özkan (01:01)
Yok

normal yani evet çok burslu öğrencimiz var ama yani eğitmenlik tarafında hala aktif devam ediyiz.

Ufuk Erdoğmuş (01:09)
Daha

da güzel çünkü şimdi ülkedeki şartlar yazım sektörünün geçmişi geleceği düşününce sormak istediğim birkaç şey var kaynağını bulduğum için detaylı da konuşabiliriz yani burada değirmenlerde biraz sürekli kısıtlı biraz daha üç soru soruyorum gibi format biraz farklı burada uca açık sohbet ediyoruz gibi düşünebilirsin. Peki. Şimdi bizim yorum videolarda altında yorumlarda en çok linç yediğimiz ya da böyle şikayet edilen konu Junior'ların sektörü kafayı sokamama sorunu.

Bunu uygun olan herkese soruyorum. Fikriniz nedir, Junior'lar ne yapsın diye. Genelde Junior'ların da duydukları hoşuna gitmiyor. şu anki sektörün durumu nedir? Ve bir yeni mezun ya da yeni mezun olmasın ikinci sınıf, üçüncü sınıf yani Junior diyebileceğimiz ya da işte entry level kafayı bir yerden içeriye nasıl sokar? O kapıdan ilk adımı nasıl atar?

Ahu Bade Özkan (02:02)
Şimdi bir önceki videoda benim anlatmak istediğim bir şey vardı. Eğer ki yola erken çıkarsanız ve eğer ki öğrencilik itibariyle mesleki olarak, sektörel olarak ve kişisel olarak farkındalık boyutunuzu diğer sıra arkadaşlarınızdan veya birlikte çığ tamamlamak üzere yola çıktığınız

...yaşıtlarınızdan daha öne, daha üste çekerseniz... ...otomatik olarak şansınız yükselecek.

Kendinizi öne çıkarmak için neler yapabilirsiniz?

Ufuk Erdoğmuş (02:38)
Bunu

tanımlayabilir misin? Nasıl üstüne çıkarsın? Bir sınıf mevzunu alıyor. 100 kişi mevzunu alıyor bilgisayar mühendisliğinden ya da 2 yıllık bilgisayar programlamadan. Yani o 100 kişiden kim öne çıkıyor? Ben şimdi patron olarak biliyorum ama büyük şirketlerde nasıl gözüküyor?

Ahu Bade Özkan (02:52)
Vallahi

Ofuk, doğrudan ikinci sınıfın yazında niitibaren çalışmak bunun için en iyi örnektir dediğimde tam cümle duyulmadı ama bu seçtiğin ödevden odaklanmaya, ders notundan yaptığın örneğe pek çok yere doğru gider ve illa da akademik başarıyla da örtüşme edebilir. Hiç alakası yok. O yüzden akademik başarı yani akademik derslerin kurgulanması ve sistem

Ufuk Erdoğmuş (03:11)
Benim gözlemim hiç alakası yok.

Ahu Bade Özkan (03:19)
Bugün ihtiyacı olan, rollere ihtiyacı olan firmaların tam olarak beklentisini karşılamadığı için ben bu yolculuğun Junior Arkadaşlar için kurumların içinde daha rahat tamamlanacağını düşünüyorum. Düşünüyorum, görüyorum, izliyorum ve 3.4. sınıflar için açılmış genç yetenek programları var. Bunların çok ciddi takip edilmesi gerektiğini düşünüyorum. Tabii ki

yönünü bulmak adına çok okumak, çok video izlemek, çok fazla karar mecrasını dinlemek bunlar çok önemli. Çünkü çıktığın zaman itibariyle işte 3 yılını fintechte harcadın, 2 yılını game techte harcadın, 5 yılını ekomda harcadın. şimdi yapay zeka vermiş ya yazılım tam da bana göre değilmiş. Aslında bu mimari kısmı da benden süper değiş analisti olurmuş.

Derken yıllar kaybolmasın işte. Öğrenciyken başlanacak olan yol bu. Kafayı sokamama probleminin cevabı şu. Mutlaka global fırsatların da önünü açmak adına yabancı dil bilmek, yabancı dille ilgili gücü arttırmak.

Ufuk Erdoğmuş (04:37)
Bu arada ben hep yaptığım bir espri var böyle genç bir arkadaş, işte lisede olsun ya da üniversitenin bilgilerinde olsun ya da dışarıdan alaylı yazılıma girmek isteyenler bazen bana soruyorlar işte hangi hangi dili öğrenelim, hangi işte geleceğimi, garantiler falan. Ben hep espri olarak İngilizce diyorum. Yani onlar JavaScript falan ne bekliyor. Hangi dil öğrenip İngilizce öğren diyorum.

Ahu Bade Özkan (04:56)
İngilizce

olmazsa olmaz çünkü şu an hala bakıyoruz mühendislik mezunu veriyor fakülte. İşle ilgili dokumentasyon konusunda bir İngilizce'ye hakimiyet var ama kendi işle ilgili önünü kesiyor. Yani İngilizce diline hakim olmaması...

Ufuk Erdoğmuş (05:12)
Dikkatasyon

okumak değil ki kendini İngilizce ifade etmesi en sonunda ulaşması gereken nokta. Ya da işte müşterinin İngilizce sohbet şeklinde yazdığı requirement'ları istekleri anlayabilmesi lazım. Documentation'ı herkes anlıyor eyvallah ama fazlası gerekiyor.

Yeni dünyayı hep beraber kurgulamak zorundayız

Ahu Bade Özkan (05:27)
Bir de bizim seninle bir önceki yaptığımız kısa videodun ardından ben şunu düşündüm. Acilen teknoloji dünyasında Türkiye, Türkiye'deki iş gücü, yetenek bir fark yaratmak istiyorsa bu bizsiz ekonomisini de kaldırmamız lazım. Yani onlar işverenler ve şöyle düşünürler ve bunlar da işte haçlı savaşlarından gelen yöneticiler ve bizler de böyle bir şey yok.

Ufuk Erdoğmuş (05:55)
Eğitimli yöneticiler ve mazlum.

Ahu Bade Özkan (05:58)
Şimdi dünyayı hep beraber kurgulamak zorundayız. Bu elbette en büyük yani, Ara Kademi yöneticilerimizle beraber başlayacak olan bir değişim ateşinin de yakılması gerektiği yer. Evet, kurumlar ve yöneticiler jünyürlere şans vermeli, fırsat tanımalı, tam bilerek gelmediklerinin kabulüyle onları desteklemeli.

Üniversitelerin tek görevi yazılım dili öğretmek değildir

Ufuk Erdoğmuş (06:20)
Şirketlerde de böyle bir sorun var değil Yani üniversite müfredatının görevi piyasaya yazı JavaScript'i atıyorum. Geliştirmek değildir zaten. Üniversite başka bir şey öğretir. Ama şirketlerin beklentisi sanki üniversiteden çıkacak adam atıyorum. OTT'yu bitirecek JavaScript bilmiyor falan. E bilmeyecek tabii. OTT'nin görevi sana JavaScript öğretmek...

Ahu Bade Özkan (06:38)
Çoğu şirket değil.

Arkadaşlar zaten araştırıp hemen bulmuşlar benim felsefe mezunu oldum. Peki felsefe mezunuysa niye mühendislikle ilgili yorum yapayım? Çünkü ben hep mühendis ekibilerle çalıştım arkadaşlar. yüzden bu konuda yorum yapıyorum ama istemeden ben hep bütünü algılıyorum. O şirketin de önünde bugün rekabet silsilesinde bu kadar yüksek çıtalar var.

O şirkette sürekli ürün geliştirmek zorunda. Yani Yapay Zekây ile geçtiğimiz yıl Aziran ayında biz muhteşem olduğunu düşündüğümüz bir ürün yaptık. Betaya çıktık. Ürünümüzü vasat bulduk. Tekrardan yeniledik. Bugün başka fazlalara çalışıyoruz.

Ufuk Erdoğmuş (07:18)
Yazılımın doğasından kaynaklı. Yazılımın doğası çok güncel kalmayı gerektiriyor ama üniversite müfredatı o kadar güncel olamaz. Kimya mühendisliği ben şimdi alanım olduğu için biliyorum lisanstan. niye... Kimya mühendisi gelmiş yazın konuşuyor. Kimya mühendisliği müfredatı 60 yıldır falan aynı herhalde. Çünkü değişmedi yani o fabrika kurgusu değişmedi ama yazılım müfredatını günceli yakalamaya çalışırsan 3 senede bir baştan yapmak gerekecek yani.

Ahu Bade Özkan (07:25)
Yakalayamaz bu dinamik.

Kimyan mühendisisinde

Mümkün değil bu. Aynen. Yani yazılım, müfredatı, teknolojiyle ilgili diğer konular. Şimdi cyber security, araçlar gelişiyor. Nasıl okullarımız, hangi bütçelerle, hangi kaynaklarla onlara bu deneyimleri yaşatabilecekler? Süreci zorluğu buradan kaynaklanıyor. Teknoloji çok hızlı gelişiyor. Teknoloji üzerine çalışan şirketlerin önünde çok ciddi bir rekabet ve kaynak sorunu var.

Ufuk Erdoğmuş (08:09)
S vermeden üretmeye devam etmeleri lazım.

Ahu Bade Özkan (08:11)
Evet,

üniversitede bunu yakalayamıyor ve çıktığı zaman üniversiteden öğrenci, işe alınacağı beklentiler de çok yüksek. Konu burada kangrenale geldiği için ben diyorum ki üniversitelerin özel sektörle, piyasa ile iş birliği yaptığı kişilerin de buradaki iş fırsatlarını kolladığı, takip ettiği ve daha öğrencilik yıllarından...

kendilerine bol bol örnekler yaşatıp mezunken seçim yapabilecekleri yere doğru taşımak daha sağlıklı formül olur. Junior'ın çıktığı zaman iş bulabilmesi adına.

Ufuk Erdoğmuş (08:47)
Üniversitede de pratik eğitimi almadığı için

Ahu Bade Özkan (08:56)
Bilink ülkenine mi inelim? Üniversite, okul aslında okul eşittir geriye doğru baktığında ekol yani sisteme adaptif insan yaratma konusunda üniversite onu destekler ama çıkar çıkmaz al bunu uçtan uca yapabil demek değil ama Arakademe yöneticilerinde daha sabırlı daha onların elinden tuttuğu ve bilgiyi değil de bunu buna çok adandım

Ufuk Erdoğmuş (09:04)
O bir fayn.

Ahu Bade Özkan (09:25)
ki hani bir ürünümüz var biliyorsun yapay zeka, o da ona adandı. Bilgiyle değil de eğer yetkinlikle çalışan istihdamına gidersek doğru jünyörlerin doğru şirketlerde doğru rollerle eşleşmesi adına çok anlamlı adımlar atacağız.

Ufuk Erdoğmuş (09:43)
Bu

arada bizde yani ben de benzer düşünüyorum senelerdir prensip olarak ne bildiğinden çok ne öğrenebildiği ya da tavrının nasıl olduğunu öncelik olarak ekibi büyütmeye çalışıyoruz.

Ahu Bade Özkan (09:53)
İsteklilik,

motivasyon, öğrenme becerisi, geri bildirim alma.

Ufuk Erdoğmuş (09:58)
Ama yine de şimdi şeytanın avukatını yapmak zorundayım ben burada şirket bakış açısıyla.

Yeni başlayan bir yazılımcının eğitim ve adaptasyon süreci

sen şirket Junior birisini aldığında ya da işte eğiteceği birini aldığında ya Senior de olabilir başka bir sektörden gelmiştir benim konumu öğrenecek. Oradaki öğrenme süresini çoğu şirket hani kulaktan kolay biliyoruz ki çöpe atıyor diye görüyor ya da işte yazında işte iş değiştirme süreleri 12 ayın altında. Adam gelecek ben bunu 6 ayda eğiteceğim zaten 8 ayda bırakıp gidecek. korkuyla da

bildiğim insanlar var yani Junior almak istemiyor ben alacağım işte 8 ay sonra zaten gidecek o yatırımı sokağa atmış gibi olacağım.

Ahu Bade Özkan (10:33)
birazcık konu şurada kilitleniyor olabilir.

Ufuk Erdoğmuş (10:35)
Kısır döngü yani biraz.

Ahu Bade Özkan (10:38)
Şimdi bu kişisel farkındalık dedim ya, mesleki farkındalık hem sektörer farkındalık hem global farkındalık hep farkındalık ve de yenilenen bir dünyanın farkındalığından bahsediyoruz. Biz özellikle genç çalışanların bir kurumdan ne istediğinin tam olarak net tarifli datasına henüz ulaşamadık.

Ufuk Erdoğmuş (11:01)
Herkesin farklı değil mi ama zaten?

Ahu Bade Özkan (11:03)
Yine de eğilimler var Ufuk. Çünkü mesela bir arada eğlenmek, bir arada öğrenmek, dünya kaynakları adına hep beraber anlamlı işler çıkartabilmek, yaptığımız iş bunu yapmıyorsa bile kurumumuz kurumsal sosyal farkındalık adı altında bizle bir arada güçlenerek ne yapabiliyor gibi sorular.

Ufuk Erdoğmuş (11:24)
Z kuşağı hep deniyor ya. Z kuşağının işte atıyorum X kuşağından temel farklılığından biri sorarak bunu söylüyor. X kuşağı işe gireyim, maaşımı alayım, kariyer falan gibi düşünüyor. Z kuşağı bir amaç istiyor. İşte dünyaya ne katıyoruz falan.

Ahu Bade Özkan (11:37)
Z

kuşağı için anlam önemli. Yani bu yaptığım işin ya da beraber ait olduğum bu takımın ileriye dönük anlamı ne? Nereye gidiyoruz? Ne yapıyoruz? Bunların sorgulandığı yıllara geldik. Bu da çok doğru yani dünyanın dönüşünde ve anlamlı bir sorgu. Ama neyi anlamsız bulduğumuzun tanımı da önemli olur burada. O noktada kurumların geliştireceği yeni stiller, çalışma stilleri gerek

Kuşak farkı yanılgısı

Bağış stilleri, gerek ünvan stilleri daha bir orta yolu bulacağız hep birlikte. Şu an sesler kakafonik geliyor yani duymuyor iki taraf birbirini. Bu arada ben bu kuşaklarla ilgili konunun tamamen bir marketing sıralaması olduğunu da düşünürüm. O öyledir ve ben böyleyimdir. Ben de yıllardır yani her yeni kuşak neyse bana yapılan kuşak testlerinde o kuşaktan çıkıyorum.

Ufuk Erdoğmuş (12:35)
Ben

gerçekten böyle düşünüyorum yani çevre değişiyor ama bence her yeni kuşak kuşak farkı olduğuna ben yaş farkı oldu.

Ahu Bade Özkan (12:43)
Aynen,

bireysel farkındalıkları nasıl ya, personaları, kişiliği, karakteri, yetkinliği nasıl es geçebiliriz? Geçmemeliyiz ama hayatın döngüsü içerisinde sistemin bize aktardıklarının bir anlamı var. Biz bugün konuşuyoruz sürdürülebilir tarımı, bugün konuşuyoruz iklim krizini, bugün konuşuyoruz dijitalleşme ile gelecek olan işsizliği. Bugünün konusu bu ve o bu dünyaya geldi. Dolayısıyla şirketler roller ve becerileri dizayn ederken

O rollerle beraber, o ekiplerle gideceği anlamlı noktaları da eğer ekiplerine öğretebilirlerse daha az korkacaklar. Sirkülasyondan insanlar anlamlı buldukları yerleri rahat bırakamazlar. Yani orayı çözelim ki, sirkülasyondan korkmayalım, cünyirlere daha çok şans verelim diyebilirim.

Ufuk Erdoğmuş (13:31)
Ya şey, Juniorlar kendini baştan geliştirecek o zaman. Şirketler de artık biraz elinin altında taşını koyacak. Şekil. O anlamı yaratacak ki Juniorlar gelip 6 ayda gitmesin. Kendi sorumlulukları.

Ahu Bade Özkan (13:44)
Bir de şöyle

bir şey olabilir mi? Ben böyle bir şirketim. Ben böyle bir şirketim çünkü X yılından beri varım onlar bana uysun diyemezsin.

Ufuk Erdoğmuş (13:52)
Çok iyi bir şirketim ben ya niye gelmiyorsunuz?

Ahu Bade Özkan (13:54)
Çünkü

yeni gelen yetenekle ayakta kalabileceksin. bu konularda şirketleri zaten doğru dille, doğru algıyla, doğru emekle, doğru müzakere masalarıyla ama böyle yangın çıkartarak ve hani istifalarla değil, doğru yerlerde, doğru mesajlarla zaten yeni arkadaşlar evirecekler diye düşünüyorum.

Ufuk Erdoğmuş (14:20)
Bu arada birebir aynı mesajı SEDA'ydı sanırım. Kimdi? Twitter'daki arkadaş. Twitter'den ayrılan arkadaş videosunda söylemişti. aslında çalışanlar... Yani şimdi böyle politik bir laf olmasın örgütlenince diyeceğim de birlik olup aynı mesajı verirlerse şirkete evriltebilirler. Tabii. Gerçek yani istediği kadar patron dik kafa olsun. Yani bir müdahale şansları var.

Ahu Bade Özkan (14:45)
Zaten aslında bakacak olursan, evrilmek zorundalar ve evriliyorlardı. İşte hisse opsiyonlu çalışma stilleri, bonus stilleri, uzaktan çalışma stilleri. Yani bir eskisi gibi sermaye burada değil, artık sermaye tüm takımın. Bunun farkında olan takımlarda sürkülasyon dikkat et. Yine olabilir. Çünkü yani şunu da kaçırmamak lazım.

Bir şeyi siz bebekliğinizden itibaren iPad hızında öğreniyorsanız ve parmağınızı kaydırdığınız zaman bilgiye erişebiliyorsanız şirketlerin bazen vereceği sistemlere adaptif olamayabilirsiniz. Çünkü o hız o şirketlerde yok.

Ufuk Erdoğmuş (15:27)
Ben hep şeye örneğini veriyorum içeride. Bir insan için işte 3 ay, 6 ay, 1 yıl çok uzun süreler insan hayatı. Hele ki 20'li yaşlarda. Ama bir şirket için 3 ay, 6 ay hiçbir süre değil yani. Böyle şöyle bir şey yapıyorsun 3 ay geçti zaten. Yani bir çeyrek dediğimiz şey. Tabii. Bir gün gibi yani. Tabii. 2 çeyreklik, 1 yıllık, 3 yıllık plan yapıyoruz ama bir insan hayatında ben kendi ilk 20'li yaşlarımda son çalıştığım yeri de hatırlıyorum kendi içimden önce. Böyle 10 ay falan çalıştım. Ben son sonsuz bir süre çalışmışım gibi hatırlıyorum şu an o günleri. Halbuki bir şirket hayatı içerisinde 10 ay hiçbir şey değil.

Ahu Bade Özkan (15:56)
Genç yaşların sabrı, bir de yeni neslin hızlandırılmış hayatı. şeyi de açıklayalım istersen. Bu yemek parası aman Allah'ım bizi yemeksiz çalıştıracak.

Ufuk Erdoğmuş (16:01)
Çatışmaması.

3'e 5'e bakmayın bir iş bulun.

Ahu Bade Özkan (16:13)
Canavar kadın yemeksiz çalışın dedi. Ben sabah aylığında başka bir konuda kaynaklı olarak yine bu yemek parası konusu gündemdeydi. Şunu anlatmaya çalışıyoruz.

Junior'lar ne istediğini bilerek ve bilinçli tercih yapmaya odaklanmalı

Ufuk Erdoğmuş (16:25)
Juniorlar kendini geliştirmek için işte yoksa o dexo veriyormuş yok bilmem ne reklam oldu. Yok şunu veriyormuş yok bunu veriyormuş diye detaylara takılmadan yeter ki bir tecrübe edilsin. O iş. Bir cümleydi aslında.

Ahu Bade Özkan (16:37)
O iş gerçekten sizin hedefinizdeki iş mi? O şirket gerçekten sizi geliştirecek ekosisteme sahip mi? O yönetici size emek verebilecek birimi? Bunlara bakın demek istedik ama şunu da açmam gerekiyor. Bugün Türkiye'de kurumlar arasında yılların markası olan bir markanın 100 milyon dolara ancak zar zor satıldığını ama yeni açılmış 3 yıllık teknoloji üzerine konumlanmış bir markanın

100 milyonluk teklifi beğenmediği masalarda oturuyoruz. teknoloji oyuncuları... Bu arada şöyle bir olay da yok. O 100 yıllık atıyorum tekstil, atıyorum gıda, atıyorum otomotiv yedek parça. Firması da teknoloji profesyonuna ihtiyaç duyuyor. Ama gelir eşitsizliği yaratıyor bu. Çünkü bir firmanın kazancıyla diğer firmanın kazancı bir değil.

Burada da biz hiç olmadığı kadar sektörde, ben bunu yüzün üzerinde firmaya aktif danışmanlık yapan ve bunların datalarını öğiten biri olarak söylüyorum, yemek paraları arasında neredeyse iki üç katı farklar oluşmaya başladı.

Ufuk Erdoğmuş (17:48)
Ama çünkü yazılımda yani bu bir gerçek yazımda daha çok para var yurt dışına ihracat yapabiliyoruz minimum malzeme kadarlar gideriyle. Öbürü yapamıyor yani şimdi tekstildeki karmarji %1 yazılımda full insana yatırım yapıyorsun yani çok normal değil mi bu?

Ahu Bade Özkan (18:02)
Aynen. Şunu demek istemiştim. Yani bir yazılım firmasının ya da bir oyun firmasının bütçeleri çok yüksek olabilir. Ama siz orada çok egolubir yöneticinin altında hiçbir şey öğrenemeyebilirsiniz. Ama X1 Jonta firması dijital dönüşümün içindedir ve siz yazılım bilen biri olarak oraya gittiğinizde size daha çok görev alan tanınabilir. orada gerçekten çok önemli şeyler öğrenebilirsiniz. Buradaki kıyaslarınız daha öğrenciyken

Yemek paketleri olmasın cümlesi. Yemeksiz çalışın.

Ufuk Erdoğmuş (18:35)
Yemek değil yani Ne olur herkes önce yemek... Aç kaldık.

Ahu Bade Özkan (18:38)
Yol

parasını halletsin. Asla böyle bir adaletsizlikten bahsediyorsun.

Ufuk Erdoğmuş (18:44)
Hemen

insanlar tabi çok defensif yani bir de işsizlik falan da var sonuçta hemen defensif şey yani insanları sömürsün mü şirkete ya konu sömürme değil belki kendini geliştirmek zaten iki sene sonra belki bırakıp gideceksin seni sömürüyor

Müzakere edebilmenin ve gözlemci konumunda kalabilmenin önemi

Ahu Bade Özkan (18:56)
İşte

o sömürtmemek için de Ufuk, bizlerin özellikle Akdeniz kanının çok iyi müzakereyi öğrenmesi gerekiyor. Daha iş görüşmesinden itibaren yani o demek ki böyle düşünüyorlar tavrımız nedeniyle bazı masalarda hak edebileceğimiz çoğu hakkı da alamayabiliyoruz.

Ufuk Erdoğmuş (19:16)
Bu

arada ben bunu çok güzel gözlemliyorum yani gerçekten bizim kültürün bir parçası olabilir. Halbuki biraz soğukkanlı ve empatiyle her koşulda konuşsak aslında pazarlıkta çok eli güçlenecek yani herkesin.

Ahu Bade Özkan (19:28)
Mentörlükte

kullandığımız bir tabir var aslında. Gözlemci konumunda kalmak. Biz hemen oyuncu konumunda kalıyoruz. Oysa orada dönülen zaten bir sistem var. Bir şirket var, bir yönetici var ve bir işe alım sistemi var. Bir de ona gözlemci konumundan bakmak lazım. Oyunun içine girdiğimiz zaman. Ve gözlemci konumundan baktığımızda neler görüyoruz? Yani bu konuyu, bu işe alımı süreci devam eden beni

Aynı zamanda kamera gibi çeken kişi de ben olsaydım, ben kameradan izlerdim. Bu soğuk kandılığı getirecek hayatımıza. Ama herkes her şeyi ben konumundan algılıyor. Bana dediler, bana az teklif geçtiler, beni sömürmek istediler.

Ufuk Erdoğmuş (20:10)
Kişisel

algılama bizim kültürün bir parçası ama.

Ahu Bade Özkan (20:13)
Öyle olduğu zaman belki de kazanacakken kaybetme ihtimalimiz doğuyor bizim.

Başka sektörlerden yazılım sektörüne geçişin sebepleri ve olası avantajları

Ufuk Erdoğmuş (20:19)
Peki az önce bahsettik. Buna da biraz değinelim. Şimdi son yıllarda tabii herkes yazılıma kaymaya çalışıyor. Atıyorum reklam sektöründe çalışan tasarımcı, işte arayus tasarımcısı olmaya çalışıyor. İşte deterjan pazarlaması yapan marketingi geliyor işte dijital marketinge kaymaya çalışıyor. Ya ben en çok buna üzülüyorum açıkçası. Türkiye'nin durumunu gösteriyor. 30 küsür yaşında doktor, Junior yazımcı ilanımıza başvuruyor bizim mesela. Üzülme üzülme.

Ahu Bade Özkan (20:36)
Yada data öğrenmek.

Oraya başka bakıyorum ben mesela sorun mu sorunun?

Ufuk Erdoğmuş (20:52)
Hani herkes yazıma kaymaya çalışıyor bunun sebebi %90 finansal.

Ahu Bade Özkan (20:58)
Madem nasıl bakıyorsun? Ben daha yukarıdan bakıyorum. Şimdi... Ne olacak yani? Bir konu dijitalleşecekse... dijitalleşecek olan... aracın mutlaka bir teknolojiyle ilgili ekibe ihtiyacı var. Evet. Ama bazen... domainlerden gelen kişilerin teknolojiyi başka yere getireceğini düşünüyorum. Bizim bir doktordan illa öyle olacak değil ama... yazılım bilen bir doktordan ileride... health tech ile ilgili bir ürünün prodakçısını yetiştirmemiz mümkün.

Ve o zaman keşifler dünyası çıkacak.

Ufuk Erdoğmuş (21:29)
Gerçekten bu çok büyük bir açık. Çünkü yazılımcının doktorun derdini anlamak ihtimal yok. Biz bu arada developerlarla project manajerlerin adım gibi eminim içerideki tartışmaların %80'i bundan kaynaklı. Bütün yövüşlerin kafasını anlamıyor yazılımcı. Düğme ya falan diyorsun Serdar.

Ahu Bade Özkan (21:43)
Marketingin acısını kim bilecek? O içeride yıllardır marketing yapan kişi bilecek. Ama illa yazmasına da gerek yok. Yazılım ekipleriyle ekip olabilmek için. Onların bazen iş analizi kısmında, bazen product kısmında vesaire de çalışabilmek için yazılımdan anlamak zorunda. Çünkü yaklaşık 5 yıldır Türkiye'de nasıl bir döngü dönüyor biliyor musun?

Eğer ki yazılım ekipleriyle product tarafı aynı dili konuşabiliyorsa yazılımlar çıkabiliyor. Aynı şekilde olmuyorsa aylarca pakinaç çekebiliyor. Domainlerden lütfen yazılım öğrensinler ve bu illa kodlayıcı olacak anlamına gelmiyor. Bu yeni dünyanın bir gereksinimi. Yazılım bilmeyen... Böyle gelişecek bu dünya. O vaynada ihtiyaç olduğunu düşünüyorum. Üzülme, şans ver.

Ufuk Erdoğmuş (22:28)
İnterdiscipliner karakteri özellikle

Yani onlar için üzülmüyorum. Ülkenin geldiği sonuçta bir doktor ayrılıyor. Yani mis gibi işini bırakmış onu arıyor. Peki biraz manşet soru olacak ama gerçekten yazımda gelirler daha mı yüksek madem herkesin az çok bilgimi var. Yani bu insanlar hayal peşinde mi koşuyor yoksa hakikaten gelirler daha mı yüksek.

Ahu Bade Özkan (22:55)
Neye göre Daamüx?

Ufuk Erdoğmuş (22:57)
Sektör

sektör sormayayım da hani herkes yazılıma kaybetmiş. Yazım sektörün ekonomik durumu daha mı iyi?

Ahu Bade Özkan (23:03)
yazılım sektörü değil de domainlere göre yazılımlar var bence bazı sektörler yani her zaman game kendi de kârlı bir sektörü oldu. Evet fintech yazılımları buralarda ücretlerle ilgili konuşulan paketler daha rahatlatıcı ama ben yani her sektörde yazılım yapan herkes inanılmaz yüksek maaş alıyor gibi bir şey.

Ufuk Erdoğmuş (23:13)
Tek iyiliğimiz için.

Sıthane

otomasyonu yapan şirketi

Ahu Bade Özkan (23:30)
Yani

çok yeni şu an mesela bir global yatırım almış bir lojistik şirketinin yazılım ekibinin maaşları ile ilgili toplantıdan çıktım ben dün mesela. Baktığımda normal yani süreç aslında uzman, sinir uzman vesaire olarak baktığımızda normal ama şu oluyor işte bu sektörler farklı domainler diğer sektörlerle rekabet ettiğinde

Hatırlayacaksınız hani bir dönem ara dönem vardı Türkiye'de Ekom özellikle pandeminin olduğu yıl yazılımcılara inanılmaz maaşlar verdi. dediğimiz E ticaret. Evet E ticaret. an geldiğinde daha normalleşti. E ticaretin içerisindeki yazılım.

Ufuk Erdoğmuş (24:14)
Çünkü ticaret

Ahu Bade Özkan (24:16)
Evet

her sektör normalleştiği zaman oradaki aslında ücret baremleri de normalleşiyor. Ben teşekkür ederim.

Son notlar

Ufuk Erdoğmuş (24:23)
Valla çok teşekkür ederim. Bakalım

ne kadar linç yiyor.

Ahu Bade Özkan (24:29)
Gerçekten

bu soruları cevaplarken ki şapkam hem firmaların hem adayların izlediğimiz görüsü üzerinde. Yani hiçbiri beni yüzde yüzüne yansıtabilir ne de bana ait.

Ufuk Erdoğmuş (24:41)
Tabii şimdi izleyici şeyi bilmiyor. Biz burada oturuyoruz, konuşuyoruz. Kendi gözlemlediğimiz gerçekliği anlatıyoruz. Yani benim ufuk olarak ya da işte bade olarak kişisel görüşümüz değil bunların bir kısmı. Gerçeği söylüyoruz. Durum bu arkadaş. Yani yapman gereken şu. Çünkü dünya şu an böyle. Hani gerçeği söylüyoruz. Hani doğru söyleyeni dokuz köyden kovarlar hikayesi. Hani biz olanı söylüyoruz. Sanki olanı biz yapmışız gibi. Bu normal. Ama öyle değil işte.

Ahu Bade Özkan (25:10)
kadar güçlü de değiliz yani bütün o... Olanı değiliz. Zaten. Hiçbir durumda da değiliz.

Ufuk Erdoğmuş (25:12)
İşte

onu değiştirmek için böyle kırıntılar atıyoruz.

Ahu Bade Özkan (25:17)
Teşekkür ederim.


Yazar Oyuna Devam