Yeni Girişimciler İçin Farklı Şirket Yapıları ve Muhasebe Temelleri | Benimle Oynar Mısın? 18
Intro
Ufuk Erdoğmuş (00:03)
Hoş geldin. Çok ilginç bir şey konuşacağız bence bugün. hep böyle biz bu kanaldaki videolarda yazılım konuşuyoruz, girişimcilik yöneticilik konuşuyoruz. Özellikle girişimciler için, yeni girişimciler için muhasebe kısmını öğrenmek böyle yaşayarak oluyor. Bir yerden girelim. O yüzden seninle de güzel denk geldik.
Muhasebeci vs Mali Müşavir
Bu arada mali müşavir... Hep şunu merak ediyorum ben bu arada. Diş hekimlerine dişçi deyince böyle alınırlar falan. Mali müşavire de muhasebeci deyince böyle bir alımı var mı?
Burak Ballıkaya (00:04)
...
Malibüşahır muhasebeci değil aslında. Bak işte varmış. Neden? Söyleyeyim. Şimdi iki tip malibüşahır var. Serbest malibüşahır var. Malibüşahır... Bir de yemili malibüşahır var. Eskiden bu bizim önceden bildiğimiz o muhasebeci diye tabir ettiğimiz kesim sınavsız zamanlarda çekirdekten yetişmiş kişilere muhasebeci ünvanı altında devam ettirmişler. Onlara böyle sınav getirdiler şimdi serbest muhasebeci malibüşahır olarak. Serbest muhasebeci malibüşahır, staj başlatma sınavına giriyorsun.
3 sene staj yapıyorsun, staj bittikten sonra de bitirmeye giriyorsun. Bitirmeyi de verirsen, serbest maalesef için malumetik alıyorsun. Bu arada bunlar da kolay sinyallar değil, hakikaten değil yani. Benim girdiğimde staj başlatmada 7 tane ders vardı, şimdi 8'e çıkartmışlar. İngilizce'ye 7 koymuşlar yanlış bilmiyorsam. Bir de İngilizce koymuşlar ki o bence gayet iyi olmuş.
Ufuk Erdoğmuş (01:22)
Bu
kolay değil diyorsan ama yenilenmiyor değil mi? Tıpkı tuz gibi herhalde. Bir kere geçiyorsun sonra hayat boyu kalıyor Türkiye'ye. Peki bir şey soracağım Ozan. Ben muhasebeci diyoruz biz halk arasındaki aramızda konuşurken. Komik geliyor bana. Kesin vardır ama yani. Şimdi iyi muhasebeci kötü muhasebeci. Hep bana soruyorlar. Ben şirket kuracağım bildiği muhasebeci var neye göre? Mesela ben yeni bugün şirket kuruyorum. Eyvallah. Ben onu düşünerek zaten seni çağırdım ama. İyiyle kötüyü yeni bir şirket kuruyorum.
Burak Ballıkaya (01:28)
Aynen evet.
Yeni bir şirket kurarken neye göre muhasebeci seçmeli?
Ufuk Erdoğmuş (01:53)
Neye göre seçmek lazım yani muhasebeciyi? Şimdi default, biliyorsun biz ucuzu seçiyoruz yeni bir şey yaparken. ne yanlış gidebilir? Yanlış muhasebeciyle yanlış mali müşavir.
Burak Ballıkaya (02:03)
Benim bu maalesef bizim sektörde böyle ama hani doktorlar keşke bir de doktorlar gibi olabilseydik mesela doktorlar kesinlikle kendi meslektaşlarını meslek etiğiyle kötülemezler. Bizde ve avukatlarda böyle değil maalesef. daha çok hep kötüleme özüme gidiyoruz.
Ufuk Erdoğmuş (02:20)
Berber
gibi daha çok. Saçı kim kesti der ya berber.
Burak Ballıkaya (02:23)
Kötülemek istemiyorum fakat şunları da piyasada çok görüyoruz. Şimdi X firması mesela başka bir malum sual arkadaştan devir gelmiş bize. Bakıyoruz bankası işlenmemiş, işte kayıtları yanlışlatılmış, carileri tutmuyor vesaire.
10 borcun var fakat defteri açarsın bakarsın 25.00
Ufuk Erdoğmuş (02:50)
Resmi kayıda... ...olması gerekiyor
ama sonuçta borcum yok olmuyor orada. Benim borcum yine var.
Burak Ballıkaya (02:56)
olması
gerekiyor. Mesela daha önceki dönemlerinden bahsedim. Bir şirkette çalışırken mahkemelik olduk. Bir tane firmayla haliyle mahkeme direk senden resmi deftelerini istiyor. Orada neyse o. Senin şifayen konuşun, karış atın, on lira, yirmi lira borcun var, ben bunu çizdim. Onu kabul etmiyor. Resmi defterin ne varsa o. Fakat o defterleri gün tutunmayınca artık
Ufuk Erdoğmuş (03:16)
Bir de geriye dönükle düzelmiyor değil mi? Bizim yaşadığımız hikaye vardı hatırlarsın. Arada başka bir mali müşavir bizim aylarca Google reklam masraflarının en büyük kalem hiçbir yere girmemişti. Biz ondan sonra onu ertesi sene fark edip, ertesi sene vergi istiyormuştuk.
Burak Ballıkaya (03:31)
Elektronik
defterler çıktı. Orada her ayın gönderilme süresi var. Mesela ocak ayında, örnek veriyorum Nisan'da gönderiyorsun gibi. Gönderirken sonra artık bir şey yapamıyorsun tabii. Daha önceden kağıt defterler vardı. Kağıt defterler şöyle... ...sene boyunca muhtemelen bir sefer yazdırıyordun onları... ...ve ertesi sene, takip eden senenin Haziran ayına kadar gidip... ...noterde kapanış tahsilini yaptırıyordun.
Dolayısıyla senin aslında 1,5 senelik falan bir zaman oluyor bu deftere yazılmak için. Ama elektronik defter ödeyeli. Elektronik defterde... ...ölüyor senin evet. 3-4 aylık bir süre daha... Bu iyi mi? Bence de iyi bir şey.
Ufuk Erdoğmuş (04:01)
Düzende tutmaya zorluyor seni. Zorluyor. Bir şey bu arada.
Ha tamam. Kötü, işini kötü yapan adamı zorlayacak.
Burak Ballıkaya (04:09)
Aynen.
Ama bu da engel olmuyor. Yalan yanlış gönderenler oluyor mutlaka. Yetiştiremiyor. Hem her şey son dakika hem de ne kadar çok müşteri ne kadar çok mükellef o kadar çok para mantığıyla gidiyor. Doğru olarak işini hakkıyla yapamıyorlar. Yetişmiyor çünkü. Yetişmeyecek ne oluyor? Hiç göndermemektense göndereyim gitsin mantığıyla.
Ufuk Erdoğmuş (04:17)
Tamam, evet, her şey son dakikası.
Burak Ballıkaya (04:35)
Zaten ne zaman mahkemelik olacak da bu defterleri benden ne zaman isteyecekler ya da ne zaman denetime girecekler... ...vergi uzmanı, vergi ünfet işi benden defterleri ne zaman isteyecek o zamana kadar kullanılsın.
Mali defterde yapılan yanlışların geriye dönük yaptırımları
Ufuk Erdoğmuş (04:44)
Peki
abi bu çok önemli bir şey mesela şimdi muafiyetleri de ayrıca konuşuruz da işte muafiyetler var, vergide masraf gösteriyorsun bir sürü hesap kitap. Kimse bakmazsa eyvallah. Ama sonra biri baktığında geriye dönük çözümü var mı yanlış yapılan bir şey?
Yok. Geçmiş olsun yani.
Burak Ballıkaya (05:05)
Onu ne oluyor? Tespiti anında sana direkt yazıyor.
Ufuk Erdoğmuş (05:09)
Hem onu, bu arada faizi muhtemelen...
Burak Ballıkaya (05:11)
Tabi
cezasının faizini tahsil ediyor. kaç sene geçtiği süre üzerinden ona göre faiz hesaplıyor. Onu üzerinden tahsil ediyor. Bu da çok problemli. Ben milyonlarca lira ceza yiyen adam gördüm mesela bundan.
Ufuk Erdoğmuş (05:23)
vermediği ya da haksız olarak mı yiyor? Yani mesela 1 milyon atıyorum, vergi kaçırmış 1 milyon mu ödüyor? Yani yakalanan kişi pişman oluyor mu? Öyle sorayım ya da. Bir anda yüklü para kaybettiği için oluyordur illaki ama hani... Olması lazım. Teorik olarak oluyor ama hani gerçekten o cezalar caydırıcı mı yoksa ben 1 milyon kaçırdım sonra cezaya geldiler 1 yüz verdim mesela 5 sene sonra hani bu...
Burak Ballıkaya (05:37)
lazım.
Az önce dedim ya ben batan adam diyorum bununla alakalı. Ne oldu? Verdi dersi... ...yüklü bir miktarda ceza gönderdi. Az önce bahsettim bu defterlerin düzgün tutulmaması konusunda. Adamın kabahati yok zaten aslında. Malumuş ağırlığına da asla. Defteri malumuş ağırlığına da tutuyor. Tutmamış. Düzgün tutmamış. Ya da tutmamış. Neyse artık yani. Aslında evet yani yasa diyor ki... ...iş sahibi bunu düzenli olarak kontrol etmekte mükelleftir diye. Asıl soran yok iş. İş sahibinde...
Ufuk Erdoğmuş (05:55)
Belki adımını da kapat.
Adamda
Ama benim tanıdığım kimsiydi
Burak Ballıkaya (06:15)
Müteselsiz sorumlu Malium Şerif fakat tabi bizim bülçemize böyle olmuyor maalesef. Verdim defteri gitti diyor.
Ufuk Erdoğmuş (06:20)
Benim
tanıdığım bu arada 10 gelişmciden 9'u bakmıyor. Bakmaz. Onunla mı uğraşacağız modlu? Evet, bakmaz. Ben de bakmıyorum.
Burak Ballıkaya (06:27)
Ama işte günün sonunda öyle olmuyor maalesef. Ve asıl bu sebepten dolayı ben batan adam gördüm yani. Checklerini ödeyemedi. Vergilerse cezayı gönderdi, cezayı ödeyemedi. Ödenmediğinden ceza için hesapların, banka hesaplarına haciz konduğu checkler ödenmedi. Nitekim batan.
Ufuk Erdoğmuş (06:41)
Peki ama vergi dairesi sonuçta devlete olan borcunu almak istiyor. Adamı batırmak için yapmıyordur bunu. Demek ki hakikaten zaten sallantıdayken denk gelmiş.
Burak Ballıkaya (06:50)
Yani, ya sallantıda olmasa bile o rakamlar o kadar çoktu ki. Bayağı zorlardı. Adamın şanssızlığı diyelim artık. diyelim yani o.
Farklı şirket türleri ve bunların avantajları
Ufuk Erdoğmuş (06:58)
Peki şimdi yeni şirket kuruyoruz dedik. Düzgün, iyi bir mali müşavir bulduk, seçtik bir şekilde. Paraya da kıydık. Genelde öyle oluyor maalesef. Kıymak gerekiyor biraz diyelim. Bu arada üç beş bu arada. Kıyılan da hani gerçekten çok az farklar oluyor benim kendi deneyimim. Zamanında 200 lira için çektiğim acıyı biliyorum. Peki şirket kurarken benim bilmediğim, çok sonra öğrendiğim, çok temel bazı şeyler var. Şahıs şirketi kurmak var, limitet kurmak var, AŞ kurmak var. Ekonomik olarak temel fark ne bunların arasında?
Yani avantajı nedir? Ben niye şahıs firması kurayım ya da niye limit etmem?
Burak Ballıkaya (07:33)
Şahı sırmasında şöyle bir şey var. Artan olanı vergiye tabisiniz. Ne oluyor? %15'den başlıyor ki %15'i zaten direkt geçiyorsun.
Ufuk Erdoğmuş (07:40)
kendi şahsi gelirim gibi maaşta ki. Aynen öyle.
Burak Ballıkaya (07:43)
Yükselenme
gidiyor. %40'a kadar çıkıyor. Evet ondan sonra ama Limited veya IJD'e bu yok standart. %25 vergi ödüyorsun. 20'den 25'e çıkartlar bunu da. Limited'le IJD bence kesinlikle sermayen bir Limited veya IJD kurmakta fayda var. Hele ki IJD kurmakta daha da fayda var. Üç beş tane örnek vereyim mesela. Limited şirkette Limited şirketi ortaba bağkırılığı olacak. İmza yetenisi.
Ufuk Erdoğmuş (07:46)
35-40 değil mi son iki?
Herkes aynı şey.
Burak Ballıkaya (08:13)
Şirkette yönetim kurulunda değilseniz eğer, bakırlı olma zorunluluğunuz yok.
Ufuk Erdoğmuş (08:18)
Çalışan olabiliyorsun. Evet.
Burak Ballıkaya (08:20)
Diyelim ki 3 kişilik bir anonyom şirketi ortağısınız. Yömetim kurumunda değilsiniz. Ama siz kendi şirketinizde, SEVK
Ufuk Erdoğmuş (08:28)
Yönetim kurulu
falan da bilmeyenler olabilir diye sadece söylüyorum. Yani 3 kişinin ortak olduğu bir şirkette yönetim kurulu 1 kişi olabiliyor. Öbür ikisi direkt çalışan olarak SGK'lı.
Burak Ballıkaya (08:37)
50
kişinin ortak olduğu bir anonim şirkette 10 kişilik bir yönetim kuruluğu olabilir. Bu ortaklardan 40 tanesi SK'lı olabilir. Anonim şirketlerde hisse devirlerinde mesela bu çok sık karşılaştığımız durum artık. Desceyle tabi olmadığı için. Bazı ortaklar gizlilik istiyor. Mesela yakın zamanda bir mükellefte başıma geldi. Histe deviri yaptılar fakat gazetede yayınlanmasın, kimse bilmesin istediler.
Ufuk Erdoğmuş (08:54)
yazılım
Neydi onun adı ya? Bir tane cetvel. Ne cetveli? Hazırun. Orada yazıyor ama o cetvel sadece bende. Gizli ortak yani.
Burak Ballıkaya (09:12)
Evet aynen aynen. Şimdi...
Ortaklar evet. Sadece biz noterrenisede virüs özmesi, ortaklar paydefeni işlediğimiz zaman yeterli öyle. Bunu teskile tabi zorunluluğu yok. gidip de...
Ufuk Erdoğmuş (09:25)
Kimseye haber vermene gerek yok. Hiçbir yerde yayınlamana gerek
Burak Ballıkaya (09:29)
Sorguladığımızda buranın sahibi, ufuk dilleri de Ahmetler ama biz onu görmüyor olabiliriz. Böyle güzellikleri var.
Ufuk Erdoğmuş (09:35)
Güzellik de tabii şimdi hani. Yani kötüye de kullanabilir tabii.
Burak Ballıkaya (09:38)
Tabii tabii. Böyle opsiyonları var diyelim. Seçenek evet.
AŞ'lerin en büyük faydası
Anonim şirketlerde en büyük benim gördüğüm faydan bir tanesi hisse senedi. Biz hisse senedi bastırdık farz edelim. İki sene boyunca bir hisse senedi elimize tuttuk. Özellikle yazılım firmalar için konuşuyorum. Genelde yazılım firmaları satılıyor. İyi paralar satılıyor. Üç beş tane müşterim de mükellefte başıma geldi ve faydasını da gördük.
İki sene boyunca hisse senedir ortaklar, hisse senedir ellerine tutuyorlar ve örnek görüyorum 10.000 liralık sermayeli, da işte 10.000 lira değil de 500.000 liralık sermayelik şirketi 500.000 liraya satmıyor adam haliyle 5 milyona satıyor, 50 milyona satıyor. Normal şartlarda bu aradaki farkın 50 milyon eksi 500.000 liranın şahsili olarak gelir vergisini beyan etmeniz lazım.
Ufuk Erdoğmuş (10:27)
Yani
şimdi şöyle ben bir ev aldım sattım gibi kar var orada sonuçta 500 bine bir hisse almışım şirket kurmuşum onu gidip 50 milyona satınca o 49 milyon 500 binin gelir vergisini vermem gerekiyor limitette.
Burak Ballıkaya (10:39)
veya ananın de hisse senedir bastırması. Bastırma. Ve bu hisse senetlerini iki sene boyunca elinize...
Ufuk Erdoğmuş (10:42)
Anladım.
Ama şimdi,
şirketi kurdum 3 ay sonra hisse setini satarsam gene veriyorum herkese. Ama Emlak'ta da böyle bir şey var galiba. Aldıktan sonra bilmiyorum kaç yıl. 5 sene. Burada 2 sene. Azmış mesela.
Burak Ballıkaya (10:57)
Bu müthiş bir avantaj zaten. Ben bunu kullanmayan görmedim şimdiye kadar. Hatta bazı firmalar... ...kurulduktan şöyle planlıyorlar daha doğrusu. Ben kuracağım diyor şirketi. Satacağım bunu diyor. Müşterisi zaten hazır diyor. İlk kişisine satacağım diyor. Ama diyor anlaşmayı yapıyorum diyor. İki sene sonra satacağım diyor. Çünkü bu kuralı biliyorlar. Bu şekilde planlayıp da... ...firmalar var. Tabii aynen özelmiş. İki sene sonra devre yapıyor ve nitekim vergi ödememiş oluyor.
Ufuk Erdoğmuş (11:19)
Sözleşme yapan?
Burak Ballıkaya (11:27)
Yani güzel. Çok
Ufuk Erdoğmuş (11:29)
Özellikle yatırım alacağım falan diyenler için o zaman hemen kuracaklar, hemen basacaklar ki iki sene sonra anca yatırım alacaklar.
Sene sonu pay dağıtımının vergilendirilmesi
Benim yıllarca anlayamadığım sadece yaşayınca ikna olduğum bir gerçek vardı. Şimdi dedik ya şahsi gelirlerde artan dilimine vergi veriyoruz. Şimdi ben şirket ortağıyım. Şirketten kazandığım parada da aslında ufuk olarak artan gelirle, gelir dilimiyle vergi veriyorum. Şimdi şirket 100 kazandı, 100 kar etti 100 lira. 25 vergi veriyor.
Burak Ballıkaya (11:58)
Şirketi veriyor.
Ufuk Erdoğmuş (11:59)
Şirket
veriyor. Sonra kaldı 75 kasada. Bunu sene sonunda ortaklara ya da yönetim, neyse işte, hissedarlara dağıttı. Ben 75'i aldım. Ben de ufuk olarak 75 kazandığım için onun vergisini vermem lazım. Onun da vergisi en ihtimalle 17-20 olsun. Gene %45'e geldi. Bunu yıllarca ben anlayamadım. Şimdi cevabı artık bildiğim için ama sana soruyorum. Şimdi bakınca Limited ya da AŞ'den ben...
Önce şirket 25 verdi, sonra kalandan da ben verdim 2030 neyse. Daha zararlı değil mi? Neden kârlı oluyor orada? Yani matematikte zararlı gözüküyor ama işte orada bir istisna hikayesi var ya.
Burak Ballıkaya (12:37)
Orada kar dağıtımında %50 istisna 75'i dağıttık ama 75'i dağıttığımız zaman biz muhtasar beğenmemede örnek örgü 20.000 TL vergi ödedik. Yıl sonu geldi, martıya geldi şahsi olarak, ufuk olarak gelir vergesi beğenmemesi vereceksin. Dağıttığımız karın 75.000 TL'nin yarısını biz beğeneceğiz ama şirket olarak ödediğimiz 25.000 TL muhtasar ödemiz 20.000 TL verginin tamamını göstereceğiz. Böyle bir avantaj var.
Ufuk Erdoğmuş (13:02)
Yani ben 100 geldi kar şirkete, 25'i zaten verdi eli mahkum yani muafiyetlere ayrıca gireriz. Kalan 75'in de aslında 37,5 gibi. Evet. Bergisini veriyoruz. Oradan olduğu için de toplamda belki şirketin verdiği, ben de şirket olduğumu düşünüyorum. Evet. 30-35'i geçmiyor ama şahıs olsaydım 40'ı bulacaktım. Yani en büyük... Bunu yaşayana kadar gerçekten matematik tutmuyor. Ya diyorum orada 25 veriyorum, burada 30, 40 veriyorsun yani 70'e kadar yolu var. Nasıl olacak bu iş? Peki bu şey nedendir ya? Muhasebecilere soruyordum.
Burak Ballıkaya (13:11)
Evet, 37.5.
Bütün muhasebe işleri son dakikaya kalmak zorunda mı?
Ufuk Erdoğmuş (13:32)
zamanında çok şükür senden çok iyi cevap alıyoruz da yıllarca bunu yaşadım abi A mı B mi? İki seçenek var. A. Neden? Öyle. Böyle cevap buydu. Ya da işte soruyorum şunu yapayım şunu yapayım bir rakam tahmini verebiliyor musun? Veremem. Neden veremiyorsun? İşte programa girmem lazım görmem lazım falan. Gerçekten böyle mi bu işler yani her şeyi böyle son dakika mı görüyoruz ne olduğunu?
Burak Ballıkaya (13:56)
10 dakika görmeyebiliriz düzenli olarak işlemleri yaparsak.
Ufuk Erdoğmuş (14:03)
Yanlış adama sormuşum yani öyle mi?
Burak Ballıkaya (14:05)
Şimdi maalesef zaten muhasebe kural gereğiden bir ay yeriden geliyor. Otomatik ben bir ay yerideyiz. Şimdi eğer biz günceları görmek istiyorsak mutlaka mutlaka şirket minyusinde bir muhasebe departmanı kurmamız ve bankasından fatura zana kadar her şeyi içeride takip etmemiz lazım.
Ufuk Erdoğmuş (14:20)
Yani mani müşavirden bir ay önce haberimiz olması için o an kendi önüne.
Burak Ballıkaya (14:24)
Tabii. En iyi ihtimalle Malin Düşşah 1D sonuç itibariyle bir tek firma ile ilgilenmediği için belki 15-20 tane 50 tane firması olduğu için, netekim işleri sıraya koyduğu için o evrakları şeyden bahsetmiyorum, faturalardan bahsetmiyorum. Faturaları zaten KDV ödönüne kadar mutlaka işlenmesi lazım. Bu arada az önce bahsettin o iyi muhasebeci kötü muhasebeci neden seçmeliyiz dediğin kısımda faturaları bile işlemeyen maalesef meslektaşlar var.
Ufuk Erdoğmuş (14:51)
Benim yaşadığım hikaye işte.
Burak Ballıkaya (14:53)
O bakımdan, en azından diyorum ben, KDV muhteseler ödenene kadar faturaların en azından bir şekilde iftelenmesi lazım.
Ufuk Erdoğmuş (15:03)
İçeride
ön muhasebet ediyorlar bunu zaten değil mi? Ya da içeride direkt muhasebe... Ha ön muhasebe değil bu doğru. Gerçekten içeride bir muhasebeci lazım.
Burak Ballıkaya (15:10)
Yok hayır bunu zaten biz yapıyoruz mesela şimdi. Örnek görüyorum. Sen faturaları gönderiyorsun. Ne zaman gönderiyorsun? Ben diyorum ki onun 15'e kadar gönderin mutlaka diyorum. Geliyor gelmiyor ayrı konu. Onu... Mutlaka ve mutlaka... Şimdi KDV2 25'e şekilli. KDV2 ödemeden KDV1 yapamıyoruz artık.
Ufuk Erdoğmuş (15:31)
Bu detaylar efsane bu arada.
Ben de onu soracaktım. Şimdi her şey böyle bir yığılma. Yani ayın sonunda başlıyor KDV'ler, Muhtasarlılar, bunlar çok komik kelimeler bu arada ilk başta girenler için tabii ki. İşte ondan sonra yok SGK'yı sigortasına... Yani orada bir hafta var. Evet yani ıvır zıvırla uğraşmaktan işe bakamıyorsun. İlk başlarda benim öyle oluyordu. Yani ay sonu geldi diyordum, ben iş yapamam diyordum mesela. Hani onu o rutini çözene kadar ilk birkaç senem öyle geçmişti yani.
Burak Ballıkaya (16:02)
Şimdi vır zıvırla uğraşma diye biz yapıyoruz seneden o işi. Ödemesini biz yapmıyoruz. Biz sadece sana diyoruz ki şu kadar ödeyeceksin, bunu ödeyeceksin bitti. Sen sadece hatta otomotiv ödersen onunla bile uğraşmıyorsun yani. Bazı mükellefler otomotiv alıyor. Ben takuku gönderip mail atmadan bile her ay atıyoruz ya mesela mail. O mail atmadan bile banka sisteminde otomotiv ödeyecek tasarlatını yapıyor. Bu tarz şeyler de olabiliyor. Ama az önce bahsettiğim bizim aylık olarak en azından takip etmeniz yerken alış, satış, faturalarının fişlerin neyse artık bir şekilde bunların işlenmesi, üzerinden olarak işlenmesi.
Bankalar KDV'nin konusuna girmediği için, hadi bankaları 3 ayda 1 işledik farz edelim. Burada neyi biz geç takip ediyor oluruz bu sefer? Carileri. Ne alacağım var, kime ne borcum var. Bunları da biz günlük takip etmek istiyorsak, işte o zaman diyorum ki mutlaka içeride bir muhasebe departmanı olması lazım. Çünkü en iyi ihtimalle biz bunlardan 1 ay geriden takip ediyoruz mecburen.
Ufuk Erdoğmuş (16:41)
Boşları yani. Kime ne alacağımı...
Gerişmici bunu kendi takip edebiliyor olması lazım zaten.
Burak Ballıkaya (17:01)
Edenler var. Edenler var. Yani... ...azımı sanmayacak kadar edenler var öyle söyleyeyim.
Ufuk Erdoğmuş (17:06)
Sizin
kadar kağıdı küreğiyle tam takip etmesine gerek yok ama en azından, işte bizim bir tane meşhur egzelimiz var. Her kalemi yazıyoruz yani EFT ücretine kadar. Evet. Bu seviyede yapmak lazım ama değil
Burak Ballıkaya (17:18)
Aslında
egzede de gerek yok çok ucuz hatta bedava demolar var programda.
Ufuk Erdoğmuş (17:22)
Aynen. Bir yerde tutma. çok kalışmıyorum için
Kapanış notları
sadece. Bu AŞ yazılımda hisse satışında falan avantajlı oluyor dedik de. Bu tabii şirketin büyüdüğünü hisseyi sattığını varsayıyoruz. Kazanmayan şirketler için yine de avantajlı mıdır? Çünkü anonim şirketi olmanın muhasebe masrafı daha fazla. Değil mi? Defteri, şusubusu hep daha yüksek.
Burak Ballıkaya (17:41)
Yok değil aslında.
Belki miktar ticaret olası harcı daha fazla ama çok büyük tutarlar değil yani. fark o.
Ufuk Erdoğmuş (17:50)
Yani ne olursa
olsun kazansan da kazanmasan da her şekilde yazım şirketi için alım
Burak Ballıkaya (17:57)
Yani kuruluş masrafı da aynı. Maliymiş ailem masrafı da aynı. Aynı. Yani bunu lehin okulanan kişiler olabilir. Onları henze ediyorum.
Ufuk Erdoğmuş (18:01)
Aynı mı?
Ben sanki daha fazla verdik diye hatırlıyorum dönüştükten sonra ama neyse.
Burak Ballıkaya (18:11)
Yok
yok yani bu daha çok şeyle şirketin cinsiyle değil de mali müşavrik hizmeti yapılan işin maayetiyle işin yoğunluğu ile alakalı Çünkü AŞ'da olsan, Limit'de olsan ben o berneler her ay meşhur vereceğim zaten. geçici vergi, kurumlar vergesinde.
Ufuk Erdoğmuş (18:25)
Aşede olsam şahıslı olsam hiç fatura kesmiyorsam hiçbir işlem yoksa sigortalı kimse çalışmıyorsa gene ücreti düşük mü oluyor yani? Şüküyle mi alakalı?
Burak Ballıkaya (18:33)
E ona göre ücret iş
yüküyle alakalı. Onunla kesinlikle doğru orantılı yani. Hele ki mesela RG merkezi ve teknoparklarda olduğu zaman işin içinde bir de proje geliyor. İşte genel liderlerden, RG liderlerden dağıtımlar geliyor. Aslında biz şu bardağı alıyoruz. Bir tane fatura gibi görünüyor ama işin arkasında o üç sefer daha kayıt görüyor. Sizin bilmediğiniz ama bizim onu bir şekilde dağıtım anahtarıyla hesapladığımız yöntemlerle...
Ufuk Erdoğmuş (18:59)
Yani mesela
ben burada Technopark'tayım, üç tane projem var. Bir barda kaldık. O barda, işte üçte bir şu proje için, üçte bir bu proje için gibi mi?
Burak Ballıkaya (19:07)
Ona gelene kadar bir de bu bardağın ilk önce genel giderlerden arya giderlerine dağıtılması lazım. Arya giderlerinden projelere dağıtılması lazım. Sonra o projeleri özelinde her proje için ayrı ayrı gelir tablosu çıkması lazım. Şimdi bir bardak diyoruz iş nerelere gelir.
Ufuk Erdoğmuş (19:22)
Karşı yerlere geldi. okey. Onu o zaman ayrıca bir şey yapalım muafiyetleri falan. İkinci bir bölüm gibi yaparız. Valla bu bilgiler için. O zaman şey oldu bu. Yeni şirket kuracaklara böyle bir ipucu rızgâh oldu. Teşekkürler.
Yazar Oyuna Devam