Kurumsaldan Girişimciliğe ve Yazılımda Trendler | Benimle Oynar Mısın? 05

Avatar Oyuna Devam | 5 Haziran 2023

Bölümler

Girişimcilik, Risk Alabilmek ve Liderlik | Benimle Oynar Mısın? 37

44:10

İYTE, Teknoparkİzmir, Bilim ve Tekonoloji | Benimle Oynar mısın? 36
İYTE, Teknoparkİzmir, Bilim ve Tekonoloji | Benimle Oynar mısın? ......

01:14:55

İnsan Kaynakları, Network ve Seri Girişimcilik | Benimle Oynar Mısın? 35
İnsan Kaynakları, Network ve Seri Girişimcilik | Benimle Oynar ......

01:05:22

İstanbul’dan Urla’ya SAP Danışmanlığı ve Hamburgerci Girişimi | Benimle Oynar Mısın? 34
İstanbul’dan Urla’ya SAP Danışmanlığı ve Hamburgerci......

01:04:14

Girişimcilik ve Yöneticilikte Felsefe | Benimle Oynar mısın? 33
Girişimcilik ve Yöneticilikte Felsefe | Benimle Oynar mısın? 33

56:33

Yazılım Camiasından, Urla Bağ Yoluna Bir Girişimcilik Hikâyesi | Benimle Oynar Mısın? 32
Yazılım Camiasından, Urla Bağ Yoluna Bir Girişimcilik Hikâyesi |......

29:32

Bankacılıktan Yazılıma: Kurum İçi Girişimcilik Hikâyesi | Benimle Oynar Mısın 31
Bankacılıktan Yazılıma: Kurum İçi Girişimcilik Hikâyesi | ......

31:06

Yapay Zekâ Startup’ı Kurmak ve Yatırım Süreçleri | Benimle Oynar Mısın? 30
Yapay Zekâ Startup’ı Kurmak ve Yatırım Süreçleri | Benimle......

49:42

Kariyer Gelişimi: Dünya Devi Şirketlerden Yapay Zekâ Girişimi Kuruculuğuna | Benimle Oynar Mısın? 29
Kariyer Gelişimi: Dünya Devi Şirketlerden Yapay Zekâ Girişimi ......

48:54

Farklı Yatırımcı Türleri ve Türkiye’de Yatırım Almak | Benimle Oynar Mısın? 28
Farklı Yatırımcı Türleri ve Türkiye’de Yatırım Almak | ......

28:11

Hata Yapabilme Lüksü, Şanslı Olmak ve Girişimcilik | Benimle Oynar Mısın? 27
Hata Yapabilme Lüksü, Şanslı Olmak ve Girişimcilik | Benimle ......

38:41

Ankara’dan Amsterdam’a Uzanan Bir Girişimcilik Hikâyesi | Benimle Oynar Mısın 26
Ankara’dan Amsterdam’a Uzanan Bir Girişimcilik Hikâyesi ......

29:59

Artırılmış / Sanal Gerçeklik Teknolojilerinin Günümüzdeki Uygulamaları | Benimle Oynar Mısın? 25
Artırılmış / Sanal Gerçeklik Teknolojilerinin Günümüzdeki ......

25:18

Yapay Zekâ Yanılgıları ve Gelecekteki Uygulamalarına Dair Öngörüler | Benimle Oynar Mısın? 24
Yapay Zekâ Yanılgıları ve Gelecekteki Uygulamalarına Dair ......

25:41

Kurumsalda Yöneticilik, Girişimcilik ve Yaşam Dengesi | Benimle Oynar Mısın? 23
Kurumsalda Yöneticilik, Girişimcilik ve Yaşam Dengesi | Benimle ......

28:24

Teknopark ile ArGe Merkezi’nin Avantajları ve Farklı Yanları | Benimle Oynar Mısın? 21
Teknopark ile ArGe Merkezi’nin Avantajları ve Farklı Yanları ......

21:57

Ürün Yapmak, Ürün Satmak ve Başarısızlığın Değeri | Benimle Oynar Mısın? 20
Ürün Yapmak, Ürün Satmak ve Başarısızlığın Değeri | Benimle......

13:47

İşe Alım Süreçleri ve İK’da Yapay Zekâ Uygulamaları | Benimle Oynar Mısın? 19
İşe Alım Süreçleri ve İK’da Yapay Zekâ Uygulamaları | ......

20:36

Yeni Girişimciler İçin Farklı Şirket Yapıları ve Muhasebe Temelleri | Benimle Oynar Mısın? 18
Yeni Girişimciler İçin Farklı Şirket Yapıları ve Muhasebe ......

19:39

Yazılım Sektöründe İşe Alım Süreçleri | Benimle Oynar Mısın? 17
Yazılım Sektöründe İşe Alım Süreçleri | Benimle Oynar ......

25:21

Ekip Kurarken Dikkat Edilmesi Gerekenler ve Yazılımcılara Tavsiyeler | Benimle Oynar Mısın? 16
Ekip Kurarken Dikkat Edilmesi Gerekenler ve Yazılımcılara ......

17:19

Şirket Kültürü ve Şirket Yönetiminde Demokrasi | Benimle Oynar Mısın? 15
Şirket Kültürü ve Şirket Yönetiminde Demokrasi | Benimle Oynar ......

10:46

Kendi Yolunda Yürüme Sanatı | Benimle Oynar Mısın? 14 – Duran İnci
Kendi Yolunda Yürüme Sanatı | Benimle Oynar Mısın? 14 – ......

34:35

Girişimcilik Oyunundaki En Önemli 2 Arkadaşınız: Stres ve Doyumsuzluk | Benimle Oynar Mısın 13
Girişimcilik Oyunundaki En Önemli 2 Arkadaşınız: Stres ve ......

15:35

Yapay Zeka’nın İnsanlık İçin Artıları ve Eksileri | Benimle Oynar Mısın? 12
Yapay Zeka’nın İnsanlık İçin Artıları ve Eksileri | ......

04:27

Leke Games ile Oyun Sektörü, Publishing ve Doğru Ekibin Önemi | Benimle Oynar Mısın? 11
Leke Games ile Oyun Sektörü, Publishing ve Doğru Ekibin Önemi | ......

17:09

20 Yıllık Senior Developer’ın Google Deneyimi ve Kariyer Tavsiyeleri | Benimle Oynar Mısın? 10
20 Yıllık Senior Developer’ın Google Deneyimi ve Kariyer ......

15:49

Yazılım Dünyasında Yeni Kuşak Yazılımcılar | Benimle Oynar Mısın? 09
Yazılım Dünyasında Yeni Kuşak Yazılımcılar | Benimle Oynar ......

15:21

Sıfırdan yazılım ekibi kurarken yaşanan ikilemler | Benimle Oynar Mısın? 08
Sıfırdan yazılım ekibi kurarken yaşanan ikilemler | Benimle Oynar......

09:36

Freelancerlıktan Ajanslığa Geçiş | Benimle Oynar Mısın? 07
Freelancerlıktan Ajanslığa Geçiş | Benimle Oynar Mısın? 07

08:07

3 Kadın Mühendis Girişim Kurmak ve Z Kuşağı ile çalışmak | Benimle Oynar Mısın? 06
3 Kadın Mühendis Girişim Kurmak ve Z Kuşağı ile çalışmak | ......

08:04

Kurumsaldan Girişimciliğe ve Yazılımda Trendler | Benimle Oynar Mısın? 05
Kurumsaldan Girişimciliğe ve Yazılımda Trendler | Benimle Oynar ......

08:19

SaaS ürün satmak vs. proje bazlı yazılım geliştirmek | Benimle Oynar Mısın? 04
SaaS ürün satmak vs. proje bazlı yazılım geliştirmek | Benimle ......

07:49

Yazılım şirketi kurmak için çevre mühendisliğinden dijital pazarlamaya | Benimle Oynar Mısın? 03
Yazılım şirketi kurmak için çevre mühendisliğinden dijital ......

10:08

Remote çalışmanın şirket ve yönetim bakış açısından artıları ve eksileri | Benimle Oynar Mısın? 02
Remote çalışmanın şirket ve yönetim bakış açısından ......

11:46

Türk ve Yabancı Müşteri Farkları | Benimle Oynar Mısın? 01
Türk ve Yabancı Müşteri Farkları | Benimle Oynar Mısın? 01

10:15

lock_open

Kurumsaldan Girişimciliğe ve Yazılımda Trendler | Benimle Oynar Mısın? 05

Avatar Oyuna Devam | 5 Haziran 2023



 

Giriş

CMA Danışmanlık ve Bilişim Teknolojileri kurucu ortaklarından Çağla Çakır Tunç ile Girişimci olma hikayelerini ve son 25 yılda değişen yazılım trendlerini konuştuk.

 

Kurumsal hayatı bırakıp girişimci olmak

Ufuk Erdoğmuş (00:03)
Hoş geldiniz. Merhaba, hoş bulduk. Geçmişinizde şimdi mezun olduktan sonra üç ortaksınız. Bilgisayar mühendisliği mezunu üç kişi. Üçünüzde yüksek lisans yapmışsınız. dönemin işte iyi okulu Ege Üniversitesi'nden bilgisayar mühendisleri. Dönemin işte aranan bilgisayar mühendisleri. Sonra kurumsal bir hayatınız var.

Çağlar Çakır Tunç (00:16)
kanala abone

Evet, bu ve Özden 97'den ben de 98'e tibarın işte 2006'ya kadar 8-9 sene.

Ufuk Erdoğmuş (00:32)
O baya 8. Kurumsal

bir şirkette çalışıyorsunuz. Nereye gitseniz zaten alınacak kişilersiniz muhtemelen. Sonra bırakıp bu hayatı, ki o zaman girişimcilik çok moda da değil bugünkü gibi. Üçünüz beraber kendi işinizi kuruyorsunuz. Hep aklınızda var mıydı? Yoktu. gelişti?

Çağlar Çakır Tunç (00:51)
İşin açıkçası yoktu. Zaten üçümüz de öğretmen çocuğuyuz. Yani ailelerde zaten böyle bir yaklaşım olmadığı için... Memur ayı. ... işte kızım çalışsak oku, başarılı ol, bir şirkete gir, işte yüksel, hep bu modda gittiği Garantici. garantici aileler. Açıkçası yoktu. Biraz böyle o dönemdeki şirketimizin satılıyor olması ve böyle bir şirketin durumunda belirsizlik...

Bir de yaptığımız işte çok iyi olduğumuz için müşterilerimizden geri dönüşler aslında yapabiliriz yani biz sizinle çalışırız diye bizi biraz böyle heveslendirdiler. olunca... Evet, müşterilerimiz açtık diye...

Ufuk Erdoğmuş (01:32)
Yani müşteriler mi? Yani... ...iş yaptığınız

müşteriler size... Evet. ...sizle de ayrı olsa da çalışır.

Çağlar Çakır Tunç (01:39)
de

olursanız biz sizinle çalışırız diye bizi böyle heveslendirdiler aslında. Biz de oturduk, hatta bir arkadaşımız daha vardı, bir kadın oda. Dört kişi önce bir düşünüyorduk fakat o sonra daha garanti yolu seçerek vazgeçti o, kalmaya tercih etti. Yani öbür şirketin ne olacak durumu falan gibilerdi ama sonra gerçekten o şirket kapandı bu arada. Hatta tazimlatlarını falan alamadılar yani.

Ufuk Erdoğmuş (02:02)
Bu

arada bence ilginç bir şey, mantıklı olan da diğer arkadaşın yaptığı olabilir çünkü biliyoruz ya. Bir de o dönemde değil, girişimcilik yani sonuçta zar atıyorsun, bayağı zor şanslı.

Çağlar Çakır Tunç (02:10)
Yani

bizim arkadaşlarımızdan bile yok. Düşünüyorum hani o dönemlerde hiç kimse yok. Herkes bir şeyler yapmaya, güzel bir şirkette üst düzey konumlara gelmek için çabalıyor. Ben üç kadın olarak böyle bir şey yaptık. Deneyelim dedik bunu. Ailelerimiz o zaman işte evliyiz de eşlerimiz de hiç öyle bir şey yapmadı. Herkes destek oldu bize.

Böyle başladık 2006 yılında. İkea'dan şeyler alıp birkaç tane... İlk önce Özden'in eviydi bizim.

Az değil, siyah tükürür. Yuvarlak değil, şöyle güzel şık.

Ufuk Erdoğmuş (02:50)
Yok

ayakları bir yuvarlak

Çağlar Çakır Tunç (02:52)
Özden'in

evinde koyduk önce tabi adresi. hemen bir sene sonra da projelerimizden biriyle hemen burada Technopark'a sunduk ve Technopark İzmir'in ilk firmalarından biriyiz. Biz 2007'den beri buradayız.

 

Teknopark'ta olmanın avantajı

Ufuk Erdoğmuş (03:07)
Bu arada lafı geçmişken Technoparkta olmanın avantajı oldu mu ilk yılda? şimdi muafiyetler falan var ya yani hayatta kalmanıza etkisi oldu mu yoksa zaten iyi gidiyordu daha mı iyi oldu sadece?

Çağlar Çakır Tunç (03:16)
Yok etkisi oldu bence çünkü ciddi bir vergi yükü oluyor biliyorsun. Sonuçta bize sıfırdan yazılım yapıyor. Hani aslında arge yapıyoruz. Tam birebir proje yaptığımız için Technopark'ın kriterlerini çok uyan bir firmayız açıkçası oldu.

Ufuk Erdoğmuş (03:29)
Ben de aynısını düşünüyorum çünkü ilk yılları düşünüyorum yani o işte vergi muafiyeti %20-25 neyse SGK vesaire. Hayat kurtarıyor zaten ilk. Başta her kuruşa muhtaç olmaz.

Çağlar Çakır Tunç (03:39)
Aynen

öyle. Çünkü hiçbirimiz aileden zenginliğimiz yok. Finansal bir desteğimiz yok. Tamamen kendi çabamızla bu şirketimiz 17 senedir yürüyor.

 

Yıllar içinde yazılım trendleri nasıl değişti

Ufuk Erdoğmuş (03:50)
Peki şimdi bir de dönünce 17 sene mi oldu kendi şirketinize 17 senedir bu işin içindesiniz ağırlıklı olarak SAP yapıyorsunuz diye biliyorum başka

Çağlar Çakır Tunç (03:55)
Evet, 2006.

Şöyle

kendimiz aslında SAP ile başladık doğru ama aslında hem yazılım geliştirmemi hem sistem analizi ve sistem tasarımı da yaptığımız için bir müddet soru. Kurumsal şirketler müşterilerimiz olduğunda onların aslında entegrasyon, farklı yazılım ihtiyaçlarını karşılamak...

Microsoft tarafındaki yazılım tarafımızı da geliştirmeye başladık. Öyle bir ekibimiz var aslında iki ekibimiz olmuş oldu. Birlikte çalışıp yeni ortak projeler yapabildiğimiz gibi tamamen SAP, tamamen Microsoft platformlarında projeler geliştirebiliyoruz.

Ufuk Erdoğmuş (04:35)
Ben şunu soracaktım, şimdi SAP özelinde sorayım. Daha doğrusu onu bildiğim için öyle sorayım. SAP 90'larda, 2000'lerde zirvesine belki hala yukarı. İyidir ama o zamanlar bence anladığım kadarıyla zirvesine yaşıyordu. Çok popülerdi işte bilgisayar mezunları, SAP danışmanı nasıl olurum, çok iyi paralar var, çok saygın bir sıfat falan. Altınçağ diyelim, öyle olsun. Ama o trend 2005'ten, 2010'dan sonra şimdi bakınca böyle değil. Yeni mezunlar bir zamanlar SAP'yi öğrenmek istiyorken...

Şimdi bugün muhtemelen istemiyorlar diye tahmin ediyorum. trendler yazında zaten çok hızlı değişiyor da yani geçen 17 senede sizde nasıl oldu etkisi?

Çağlar Çakır Tunç (05:14)
Ya teknoloji zaten inanılmaz hız değişiyor. Dediğim gibi trendler çok hızlı değişiyor. Hatta son zamanlar iyice hızlandı diye düşünüyorum. Yani 2-3 sene önceki trendini şimdi yakalayamayabiliyoruz. Öyle bir hız var. Dediğim doğru 90'a 98'e bizim sektöre girdiğimiz senelerdi. ESP danışmanı çok azdı. Az oldu için çok kıymetliydi ve rakamlar o yüzden yani ücretler o yüzden çok çok fazla. Ve üniversitelerin, tap üniversitelerin mezunları hem endüstri hem bilgisayar mühendisleri ve diğer mühendislikler

...olmak için uğraşıyordu ve kapılıyorlardı. Şimdi ise aslında SAP gene çok popüler. İnanılmaz şirketlerin çoğunda SAP kullanılmaya başladı. Yani sektörde bayağı lider. Fakat artık danışman sayısı arttı. Danışman sayısı artınca danışman kritisinde düşmeye başladı. İster istemez. Ve artık eskisi... Bir de artık dediğim gibi eskisi kadar TAP dediğimiz üniversitelerden çıkan öğrenciler artık SAP danışmanlığını çok tercih etmeyip...

Farklı şeyler, işte ne bileyim Frontend developer, iOS developer ya da tamamen farklı, tasarımı çok yöneten var gençler arasında gibi şeylere farklı, nasıl diyeyim, profesyonel çalış hayata farklı noktalardan girmeye başladılar.

Bizim de etkisi tabii şu oldu işte biraz da aslında Microsoft platformlara veya farklı yazılım platforma geçmemiz de bizim bu açıdan bir avantajımız olmuş oldu ama senin dediğin doğru eskisi kadar kolay ekibimize katabilecek danışman ya da arkadaşları bulamıyoruz.

Ufuk Erdoğmuş (06:49)
Bir

de yetiştirmek gerekiyor sonuçta.

Çağlar Çakır Tunç (06:52)
Aynen

öyle. Kalite, o eski... Çünkü biz sonuçta bir hizmet sağlıyoruz. Hizmet kalitesi bizim çok önemli. Aynı zamanda ekibi uygunlu insanların da katılması istiyoruz. Hem iyi insan olacak, hem işte teknik olarak kalitesi yeterli olacak, hem bizim eğitimimize karşılık verebilecek insan bulmak, eskisi kadar maalesef kolay değil. Bir de üstün desene Türkiye'nin durumundan dolayı çok değerli gençlerimizi yurtdışında da kaptırıyoruz. Eskiden böyle bir sorun o kadar yok.

Ufuk Erdoğmuş (07:18)
Yani diğer sektöre kaptırdığımız yetmiyormuş gibi bir de yurtdışıdan.

Çağlar Çakır Tunç (07:22)
Dört

işine kaptırıyoruz.

 

Yazılımcıların öncelikleri trend mi?

Ufuk Erdoğmuş (07:25)
Tabii

kestirmesi çok zor da tahmini olarak soruyorum. bu yazılım alanında seçenekler arttığı için mi acaba bu gençler başka alanlara da ilgileniyor artık o tap dedik ya en iyiler ya da sadece bu bir trend mi?

Çağlar Çakır Tunç (07:39)
Ben

trend olduğunu da düşünüyorum biraz. Şimdi sonuçta bizim zamanımızda da böyleydi aslında. Belki sende de öyledir yani çıktığın zaman herkes bir mesela javacı olmak isterdi bir dönemde.

Ufuk Erdoğmuş (07:53)
Bizim zamanımızda mesela back-end çok modaydı. Front-end kimse yapmak istemezdi. JavaScript bu ne ya? Hiçbir yerine kontrol bile yok. Ne biçim dil bu derlerdi 2010'da. Sonra bir framework'lar çıktı. Şu an herkes front-end öğrenmek istiyor. Herkes her şeyi JavaScript'le yapmak istiyor. Niye? Çünkü hiç kontrol yok. Serbest diyor. Yani 15 sene önce beğenilmeyen sebep, bugün beğenilme sebebi oldu. Gerçekten ben de trend olduğunu düşünüyorum o yüzden.

Çağlar Çakır Tunç (08:16)
olduğunu düşünüyorum ben de öyle. Aynen.


Yazar Oyuna Devam